Notice: Trying to get property of non-object in /home/wvdmwh/domains/weekvandemediawijsheid.nl/public_html/wp-content/plugins/max_wp/classes/MaxWP.class.php on line 65

WEEK VAN DE MEDIAWIJSHEID

MediaMasters2013

Mediawijs? Bewijs het maar!

Tijdens de Week van de Mediawijsheid laten meer dan 70.000 kinderen zien hoe mediawijs ze zijn met het spelen van MediaMasters 2013, het superspannende mediawijsheidspel voor groep 7 en 8. Kinderen zijn steeds jonger zeer vaardig met media. Dit biedt veel kansen, maar vraagt ook om kritische vaardigheden. MediaMasters is een leuke manier om met mediawijsheid aan de slag te gaan. Dit jaar hebben zich een recordaantal van 2850 klassen ingeschreven. De inschrijving voor MediaMasters is op 1 november 2013 gesloten. Zie www.mediamasters2013.nl voor een uitleg en een demo.

MediaMasters is een interactieve ervaring die gedurende een week onafhankelijk van niveau, voorkennis en achtergrond door leerlingen gespeeld kan worden. Tijdens de Week van de Mediawijsheid gaan leerlingen dagelijks aan de slag met media. Elke speldag start met een korte aflevering op het digibord. De afleveringen laten niet alleen een spannend verhaal zien maar behandelen ook diverse mediawijsheid thema’s. Daarnaast gaan leerlingen klassikaal aan de slag met opdrachten over media en moeten ze thuis Mediamissies oplossen. Door deze missies leren ze op een uitdagende manier over media. Met de hulp van opvoeders, leerkrachten en bibliotheken ervaren kinderen de kansen van media, maar zullen ze ook alert moeten zijn en een kritische blik nodig hebben.  Alle kinderen die MediaMasters spelen, behalen aan het einde van de week de titel ‘MediaMaster’. Het is geen test, je bent al geslaagd als je het spel uitspeelt.

Leren

Met MediaMasters leren kinderen onder andere:

  • Kritisch kijken naar media en snappen hoe ze werken
  • Het effect van media ervaren en begrijpen
  • Praten over media, thuis en in de klas
  • Zelf media kunnen inzetten en maken, en
  • Krijgen ze inzicht in hun eigen mediagedrag

Prijzen

Alle deelnemende klassen dingen mee naar mooie prijzen. Denk bijvoorbeeld aan een:

  • Klokhuis Schoolreisje naar Beeld en Geluid in Hilversum
  • Jaarabonnement op Zo Zit Dat voor in de klas
  • Abonnement op Kidsweek voor in de klas
  • Kijkje behind the scenes bij The Voice of Holland met de klas
  • Een eigen film maken in de klas met een echte filmcoach
  • NTR dvd pakket (met o.a. ‘13 in de oorlog’)
  • Boek ‘Slim zoeken op internet’

Aan het einde van MediaMasters ontvangen alle deelnemers hét bewijs dat zij mediawijs met media kunnen omgaan: het MediaMasters diploma. Vorig jaar behaalden ruim 43.000 kinderen hun MediaMaster. De diploma’s werden uitgereikt door onder andere Jeroen Overbeek van het NOS Journaal, Evelien Bosch van Z@pplive en Maurice Lede van Het Klokhuis.

Jeroen Overbeek reikt MediaMasters uit