Onderwijs

Aan de slag met mediawijsheid in de klas

Mediawijzer.net nodigt leerkrachten en docenten uit om in de Week van de Mediawijsheid in de klas aandacht te besteden aan mediawijsheid en het thema van dit jaar ‘Feit, Fake of Filter: Hoe word jij beïnvloed?’. Scholen kunnen op verschillende manieren meedoen, afhankelijk van hoeveel tijd ze kunnen besteden aan de Week van de Mediawijsheid.

Lees hieronder meer over de afgelopen campagne en noteer de volgende Week van de Mediawijsheid vast in de agenda: 17 t/m 24 november 2016.

MediaMasters Game 2016

MediaMasters is een gratis interactieve game die scholen een kans biedt om op een toegankelijke en uitdagende manier met media in groep 7 en 8 aan de slag te gaan. Spelenderwijs leren leerlingen meer over de kansen en de gevaren die media bieden.

Het mediawijsheidspel wordt gespeeld tijdens de Week van de Mediawijsheid gedurende één uur per dag. Dit jaar deed een recordaantal van 150.000 kinderen mee.

Ga naar de website

MediaMasters University

Als aftrap van de Week van de Mediawijsheid 2016 werd voor het eerst de MediaMasters University georganiseerd voor groep 7 en 8. In dit online college werden Roel van Niekerk en Ivo Duijsings, presentatoren van Mashup, geïnterviewd door Ajouad El Miloudi over het thema van dit jaar: ‘Feit, Fake of Filter: Hoe word jij beïnvloed?’.

Terugkijken

Digiwijsheid editie Donald Duck

Speciaal voor de bovenbouw van het basisonderwijs werd tijdens de Week van de Mediawijsheid een speciale Donald Duck over digiwijsheid gelanceerd. Deze Donald Duck is exclusief voor scholen ontwikkeld en is niet in de winkel verkrijgbaar. De editie werd o.a. in samenwerking met Mediawijzer.net, ECP | Platform voor de Informatiesamenleving, SLO, Schooltv, SIDN, Apple en T-Mobile gemaakt.

Scholen kunnen het blad nu voorbestellen.

Bestellen

https://www.weekvandemediawijsheid.nl/mediadebat/

Mediawijsheid lesmateriaal op een rij

Verder aan de slag met mediawijsheid? Het aanbod is groots. Op de website mediawijsheid.nl staan diverse dossiers voor scholen, waaronder een handig overzicht van het totale lesaanbod.

Schoolleiding- en bestuur vinden er informatie om mediawijsheid een vaste plek binnen de school te geven.

Ga naar de website

mediadebat

Mediadebat in de klas

Speciaal voor de Week van de Mediawijsheid is er een poster gemaakt met stellingen en gespreksonderwerpen over het thema ‘Feit, Fake of Filter: Hoe word jij beïnvloed?’.

Hang de campagneposter op in de klas en begin elke dag met een groepsgesprek of discussie in de klas over media.

Meer informatie

Feit of Fake? Lespakket over auteursrecht

Kinderen hebben regelmatig te maken met auteursrecht. Ze zijn maker, ze maken gebruik van auteursrecht en ze delen foto’s van anderen en van zichzelf met elkaar. KlasseTV biedt in samenwerking met de Federatie Auteursrechtbelangen een gratis lespakket aan voor groep 7 & 8. Kun je alles op internet zomaar overnemen? Hoe zie je het verschil tusen feit en fake?

Lees meer

Mediastages

Hoe worden media in de praktijk gemaakt? In aanloop naar en tijdens de campagne worden kinderen uitgedaagd om een mediastage te lopen: een meeloopdag in de media. Zo ervaren kinderen hoe een mediaproductie tot stand komt. Kinderen nemen samen met hun leerkracht of ouders contact op met een mediabedrijf met de vraag of ze daar (een paar uurtjes) stage mogen lopen.

My Comment in de Klas

In de Week van de Mediawijsheid startte de pilot ‘My Comment in de Klas’, een discussieprogramma ontwikkeld door Mediawijzer.net, Beeld en Geluid en het Nederlands Debat Instituut voor leerlingen in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Door middel van filmpjes en stellingen worden leerlingen uitgedaagd om met elkaar in gesprek en debat te gaan over het thema: Feit, Fake of Filter: Hoe word jij beïnvloed?

Iedere stelling wordt geïntroduceerd door een korte video. Het duurt vervolgens ongeveer 30 minuten om deze stelling te behandelen in debatvorm. Het discussie programma is onder andere geschikt voor de vakken Nederlands of Maatschappijleer.

Ga naar de website

My Comment Festival

Tijdens de Week van de Mediawijsheid organiseren Beeld en Geluid en Mediawijzer.net het My Comment Festival, het mediawijsheidfestival voor het voortgezet onderwijs en mbo.

My Comment Festival biedt een programma waar leerlingen op een positieve manier zelf media maken en reflecteren op de ethische kant en artistieke waarde van media. Wat zijn absolute do’s and dont’s? Welke codes gelden online en offline? En hoe kunnen zij hun stem laten horen? Wat is My Comment?

Ga naar de website

Mediawijsheid lesmateriaal op een rij

Verder aan de slag met mediawijsheid? Het aanbod is groots. Op de website mediawijsheid.nl staan diverse dossiers voor scholen, waaronder een handig overzicht van het totale lesaanbod.

Schoolleiding- en bestuur vinden er informatie om mediawijsheid een vaste plek binnen de school te geven.

Ga naar de website

Wat voor mediamaker ben jij?

Wanneer film je iemand wel en niet? Hoe ver kan een youtuber gaan die zich laat betalen? En wat doe je met vage berichten in je tijdlijn die misschien niet kloppen? Mediawijst ontwikkelde een methode om in de klas in gesprek te gaan over dit soort vragen. Dat gebeurt aan de hand van filmpjes en een online vragenlijst die vanaf de smartphone wordt ingevuld. Zitten er vooral Morele Mediamakers in de klas? Make My Day Mediamakers? Of juist Me-Myself-and-I types of Mediamijders?

Voor 3,50 euro kun je een inlogcode aanvragen.

Ga naar de website

MediaMasters Game 2016

MediaMasters is een gratis interactieve game die scholen een kans biedt om op een toegankelijke en uitdagende manier met media in groep 7 en 8 aan de slag te gaan. Het mediawijsheidspel wordt gespeeld tijdens de Week van de Mediawijsheid (18 t/m 25 november 2016) en is er ook voor slechthorende en dove kinderen. Leerlingen uit groep 7 en 8 leren over de kansen en de gevaren van media. De game had al ondertiteling, maar is nu ook ondersteund met gebarentaal.

Ga naar de website

Module Echt/onecht voor praktijkonderwijs

Media en manipulatie horen bij elkaar. Films en televisieseries zijn niet alleen nagespeeld, maar ook in het nieuws en in reclames komen beelden en situaties voor die echt lijken, maar het niet zijn. In de module Echt/onecht van Slim, verstandig en handig met media! komen leerlingen in het praktijkonderwijs in aanraking met de begrippen fictie/non fictie en de kracht van de verleiding in reclame-uitingen.

Ga naar de website