Aandacht voor mediawijsheid met #onwijs

#onwijs

21 november 2018 – Wat is mediawijsheid? Denk bijvoorbeeld aan onderwerpen als opgroeien met media (mediaopvoeding), nepnieuws, online veiligheid, gamen, privacy en online pesten. 3FM, FunX, NPO3, Club HUB & de NOS besteden met #onwijs aandacht aan dit soort mediawijsheidonderwerpen. Tijdens de Week van de Mediawijsheid zenden ze een podcast uit, doen onderzoek én een ethisch hacker houdt Sander Hoogendoorn in de gaten.

De initiatiefnemers zijn al sinds 2016 bezig en hebben met #onwijs als doel om de wereld van moderne media te begrijpen, doorgronden en te beheersen.

Drie tips

1. Jongeren over mediawijsheid: luister naar de podcast van Tussenuur
In de Tussenuur podcastserie van Human gaan maatschappelijk bewuste dj’s elke week in gesprek met jongeren over onderwerpen als liefde, geestelijke gezondheid, racisme en vooroordelen en dit keer ook: mediawijsheid en de Week van de Mediawijsheid.

Wat is nou eigenlijk een betrouwbare bron? En hoe weet je of een influencer geld verdient aan een post of YouTube-video? In deze podcast heeft Dinja Pannebakker Aniek van Mediawijzer.net aan tafel, om te vertellen over het onderzoek waaruit blijkt dat een meerderheid van de jongeren het mediagebruik niet onder de duim heeft. Verder te gast is Mohammed, die leert hacken bij de Cyberwerkplaats en veel weet over internetveiligheid. Daarnaast is Vivianne erbij vanuit de Digiraad en kijkt Madeleijn van @zeikschrift kritisch naar media en discussieert daarover op Instagram.

» Luister naar de podcast
» 6 dingen die ze leerden van de #onwijs podcast


2.  Leestip: Mag je dieven online shamen?
Stel twee mensen stelen kleding uit een winkel. Het is gefilmd met de bewakingscamera. In plaats van naar de politie te gaan, wil de eigenaar de beelde op sociale media zetten. En daarmee de dieven aan de digitale schanpaal te nagelen. Wat vindt het panel van #onwijs?

» Lees het artikel ‘Mag je dieven online shamen?’


3. Check het onderzoek van 3vraagt: jonge mensen bezorgd over verspreiding nepnieuws
Uit onderzoek van 3vraagt, onderdeel van het EenVandaag opiniepanel, blijkt dat de helft (55%) van de jonge mensen zich zorgen maakt over de verspreiding van nepnieuws.

“Jonge mensen maken zich vooral zorgen over de mogelijk invloed die nepnieuws kan hebben op mensen die deze berichten geloven, bijvoorbeeld tijdens verkiezingen of rondom grote maatschappelijke debatten. Aan het onderzoek, gehouden in aanloop naar de Week van de Mediawijsheid, deden 1651 jonge mensen mee tussen de 16 en 34 jaar.”

» Lees over het onderzoek ‘Meerderheid jonge mensen bezorgd over verspreiding nepnieuws’


Bekijk hier een overzicht van al het nieuws rondom de Week van de Mediawijsheid en praat op sociale media mee via de hashtag #WvdM18

Deel dit bericht