13 november 2020 – Als Netwerk Mediawijsheid werken we aan een Nederland waarin iedereen mediawijs is, of op weg is dat te worden. Ook – en juíst – in tijden van corona is dit belangrijk. Daarom organiseerde Netwerk Mediawijsheid in het voorjaar de Challenge Nederland Mediawijs 2020. Zes deelnemende initiatieven ontvingen de stimuleringbijdrage van Netwerk Mediawijsheid. Vivianne Goedhart van Diversion was onder de gelukkigen en vertelt over de online uitbreiding van hun lesprogramma Under Pressure.
De Challenge Nederland Mediawijs 2020 luidde als volgt: Kom als netwerkpartner(s) met een initiatief waarmee je mensen in deze coronacrisis (en daarna), extra ondersteunt op het gebied van mediawijsheid. Tijdens de Week van de Mediawijsheid worden de gehonoreerde initiatieven gepresenteerd door de deelnemers. De volledige interviews lees je op Mediawijzer.net.
In april 2020 ontving Diversion hun bijdrage voor online uitbreiding van het lesprogramma Under Pressure. Het materiaal is gericht op jongeren tussen 14 en 20 jaar in het vo en mbo. Under Pressure versterkt het kritisch denken en de mediawijsheid van jongeren in een tijd met nepnieuws, desinformatie, complottheorieën en polarisatie, en helpt hen navigeren in de (traditionele) media.
De jury noemde het materiaal goed afgestemd op de doelgroep en zag het grote belang van een online uitbreiding in deze tijd. In het interview op Mediawijzer.net blikken we terug op het proces – en kijken we vooruit – met met Vivianne Goedhart van Diversion.
» Lees het volledige artikel op Mediawijzer.net
Bekijk hier een overzicht van al het nieuws rondom de Week van de Mediawijsheid en praat op sociale media mee via de hashtag #WvdM of #zelfindehand