12 november 2020 – Als Netwerk Mediawijsheid werken we aan een Nederland waarin iedereen mediawijs is, of op weg is dat te worden. Ook – en juíst – in tijden van corona is dit belangrijk. Daarom organiseerde Netwerk Mediawijsheid in het voorjaar de Challenge Nederland Mediawijs 2020. Zes deelnemende initiatieven ontvingen de stimuleringbijdrage van Netwerk Mediawijsheid. Sebastiaan Kruyswijk en Weerbaar in seksualiteit waren onder de gelukkigen en vertellen over hun online campagne ter bevordering van seksuele voorlichting.
De Challenge Nederland Mediawijs 2020 luidde als volgt: Kom als netwerkpartner(s) met een initiatief waarmee je mensen in deze coronacrisis (en daarna), extra ondersteunt op het gebied van mediawijsheid. Tijdens de Week van de Mediawijsheid worden de gehonoreerde initiatieven gepresenteerd door de deelnemers. De volledige interviews lees je op Mediawijzer.net.
In april 2020 ontving Weerbaar in seksualiteit hun bijdrage om het corona-initiatief Stay S@fe! voort te zetten, gericht op het gesprek over seksualiteit en relaties onder jongeren. Bij het ontwikkelen van een wekelijkse interactieve pdf, gekoppeld aan een Instagram-account wordt een team van jongeren betrokken. Ook staan er Insta-cursussen voor deze doelgroep op de planning.
De jury noemt het een taboedoorbrekend project met Instagram als geschikt medium om deze informatie ook online beschikbaar te maken voor jongeren. Ook waardeert de jury dat WiS samenwerkt met jongeren om het materiaal te maken. In het interview op Mediawijzer.net blikken we terug op het proces – en kijken we vooruit – met Sebastiaan Kruyswijk van Weerbaar in seksualiteit.
» Lees het volledige artikel op Mediawijzer.net
Bekijk hier een overzicht van al het nieuws rondom de Week van de Mediawijsheid en praat op sociale media mee via de hashtag #WvdM of #zelfindehand