De Week van de Mediawijsheid start morgen!

15 november 2018 – Het is bijna zover, morgen start de Week van de Mediawijsheid! De campagne vindt plaats van 16 t/m 23 november en heeft als thema ‘Heb jij het onder de duim?’. Tijdens deze week worden er door het hele land activiteiten georganiseerd om jong en oud meer te leren over alles rondom de digitale wereld, kun je testen hoe mediawijs je bent, tips lezen en wordt de landelijk wedstrijd MediaMasters gespeeld tussen duizenden groepen 7 en 8.

Thema van #WvdM18: ‘Heb jij het onder de duim?’

Onze duim is in tijden niet zo machtig geweest. Met een click, scroll of swipe verschaft ‘ie ons toegang tot een wereld aan informatie en mogelijkheden. Maar de ene duim is de andere niet, en lang niet iedereen is er even handig mee. Dat is een groeiend probleem. Want of het nu gaat om het doen van je bankzaken, het zoeken of delen van informatie, het vinden van een baan of het regelen van je privacyinstellingen: het wordt steeds belangrijker om een bepaalde mate van mediawijsheid in de vingers te hebben.

Tijdens de komende Week van de Mediawijsheid richten we ons op iedereen die wel een helpende hand kan gebruiken. We onderzoeken waaraan je vandaag de dag moet voldoen om jezelf ‘mediawijs’ te noemen en stellen jong en oud de vraag: ‘Heb jij het onder de duim?’. Vanaf 16 november kun je een quiz doen op www.weekvandemediawijsheid.nl.

» Meer informatie over het thema en de campagne

Ambassadeur Lucas van de Meerendonk

Dit jaar is Lucas van de Meerendonk, bekend van het NOS jeugdjournaal, ambassadeur van de Week van de Mediawijsheid:

“Ook ik ervaar bij het NOS Jeugdjournaal hoe leuk en belangrijk het is om via (sociale) media op de hoogte te blijven en nieuws te delen. Maar lang niet iedereen heeft mediawijsheid al goed in de vingers. Dat merkte ik bijvoorbeeld laatst toen er op de Insta-pagina van het Jeugdjournaal een foto van mijn baby werd geplaatst. ‘Wat een stomme naam’, ‘wat kijkt dat kind raar’ waren een paar van de reacties. Nou ik kan je vertellen; ook al kan ik er best tegen, het is toch niet leuk om te lezen. Het wordt steeds belangrijker om mediawijs te zijn. Zaken als hoe gedraag je je online, maar ook welke media zet je slim en veilig in en hoe regel je je privacy-instellingen horen hier allemaal bij.”

» Lees ook de ‘MediawijsheidTalk #1 met Lucas: ‘Van Snapchat tot bewust online: op naar de #WvdM18’

Activiteiten door heel Nederland

Door het hele land worden tijdens de Week van de Mediawijsheid verschillende activiteiten georganiseerd. Benieuwd wat er bij jou in de buurt te doen is? Bekijk de kaart voor een overzicht van alle activiteiten.

Enkele voorbeelden:

Weekend van de Mediawijsheid
Tijdens het Weekend van de Mediawijsheid kun je je creativiteit laten botvieren, want de hele dag door kun je op allerlei vlakken zelf aan de slag! Ontwerp je eigen emoji of maak een fotostrip met je familie met hulp van fotostripmaker Ype Driessen. Die krijg je uiteraard ook mee naar huis. Vind je bewegend beeld spannender? Maak dan je eigen GIFje.

Locatie: Beeld en Geluid
Datum: 17-11 t/m 18-11
Tijd: 10:00 – 17:30 uur
Meer informatie

Bibliotheek Den Haag
De bibliotheek Den Haag organiseert tijdens de Week van de Mediawijsheid veel activiteiten, zoals; CoderDojo, Games en Robots, Dronevliegen: hoe en wat?, Wat is (media)wijsheid en nog veel meer! Kijk voor exacte data en tijden op de kaart.

Vind jij de weg in Mediajungle?
Online media, we kunnen er niet omheen. Instagram, Snapchat, YouTube, Facebook, Twitter, Netflix, games… er is voor iedereen wat wils en er komen steeds nieuwe sociale media bij. Ben jij helemaal op de hoogte, of duizelt het je soms voor de ogen? In de Week van de Mediawijsheid (16 t/m 23 november) nemen we bij Reinaerde een duik in de mediajungle. Dat doen we met het bordspel Mediajungle. Speel jij mee?!

Locatie: Studio 10, Specht 10 in Nieuwegein
Datum: 19-11
Tijd: 13:00 – 15:00 uur

Locatie: De Bombardon, Achterkerkstraat 14 in Veenendaal
Datum 22-11
Tijd: 13:00 – 15:00 uur

» Bekijk de kaart voor een overzicht van alle activiteiten.

Kijktip: speel mee met de BNNVARA Mediawijsheidtest

Internet en een volle batterij van je smartphone lijken eerste levensbehoeften. We appen, swipen, gamen en bingewatchen wat af. Spenderen we echt zoveel van onze tijd online? Hoeveel impact heeft dit op ons? Weet jij wat je wel of niet moet doen op sociale media? Dit testen we bij BNNVARA tijdens de Mediawijsheidtest op 20 november 2018. Ga jij kijken?


Bekijk hier een overzicht van al het nieuws rondom de Week van de Mediawijsheid en praat op sociale media mee via de hashtag #WvdM18

Deel dit bericht