Dit was de Week van de Mediawijsheid 2017

week van de mediawijsheid

Met elkaar in gesprek over mediagebruik en vaardigheden, leren van elkaar en zo sámen mediawijzer worden. Dat is waar de achtste Week van de Mediawijsheid dit jaar om draaide. Van 17 t/m 24 november gingen bibliotheken, scholen, organisaties en anderen aan de slag met het thema ‘Generatie Media: samen mediawijs’. Met onder andere het nieuwe Mediawijsheid Debat, meer dan 165.000 aangemelde leerlingen voor de MediaMasters Game en zo’n 130 activiteiten in het land kijken we in dit artikel terug op een geslaagde campagne.

Nieuwe onderzoeken: digitale generatie heeft nog veel hulp nodig

Jongeren zijn minder digitaal vaardig dan ze zelf denken en hebben bijvoorbeeld moeite met het inschatten van betrouwbare informatie. Dat blijkt uit twee complementaire onderzoeken die bij de start van de Week van de Mediawijsheid werden gelanceerd: de ‘Monitor Jeugd en Media 2017’ van Kennisnet en ‘Vanzelf Mediawijs? 2017’ van Mediawijzer.net. Ook blijkt hieruit dat school nu slechts een kleine rol speelt in het bijbrengen van digitale vaardigheden en dat jongeren hun vaardigheden vooral in hun vrije tijd opdoen en daarbij weinig uitdaging ervaren.

» Lees hier meer over de onderzoeksresultaten

Mediawijsheid Debat, foto: Jorrit Lousberg

Mediawijsheid Debat met vmbo-leerlingen, docenten en bekende juryleden

Bij de start van de #WvdM17 organiseerden Mediawijzer.net, Beeld en Geluid, VodafoneZiggo en het Nederlands Debat Instituut het Mediawijsheid Debat. Jongeren, docenten en mediamakers gingen met elkaar in gesprek over privacy, het verspreiden van gevoelige informatie, omgaan met nepnieuws, de rol van professionele media, wat kunnen we van elkaar leren en nog veel meer. De jury bestond uit Bart Ongering van Meester Bart, 3FM​-DJ Domien Verschuuren​, YouTubers Jiami​ Jongejan en Nesim Najih van het kanaal Supergaande​ en Ivo Duijsings​ van NOS​ Mashup.

» De uitzending is hier terug te kijken, of kijk de trailer hieronder

Het Mediawijsheid Debat is een discussiestarter voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Wat kunnen leerlingen en docenten van elkaar leren? Ga in 1, 2, 3 of 4 lesuren het gesprek in de klas aan over media en mediawijsheid aan de hand van vier stellingen die met video’s – mét Sociale Medialoog Fake Vonk – worden ingeleid.

» Ook na de campagne kan het voortgezet onderwijs aan de slag met het debat in de klas aan de hand van spraakmakende stellingen en filmpjes

In het land & online

De hele week stond het thema ‘Generatie Media: samen mediawijs’ bij veel scholen, bibliotheken en andere organisaties bovenaan de agenda. Een aantal highlights:

  • Op IDFA vond de première van de webserie Netiquette plaats over de ongeschreven regels online.
  • Op het MediaLab Festival van Cubiss was een interactieve en digitale speeltuin waarin leerlingen kennis konden maken met techniek, ICT en mediawijsheid door diverse mini workshops.
  • Samen met Jouw Medialab organiseerde Bibliotheek Rotterdam het Generatie Mediadebat om het gesprek tussen jongeren en opvoeders aan te jagen over de voor- en nadelen van onze nieuwe leefwereld.
  • Bibliotheek Noordwest Veluwe organiseerde een fotowedstrijd met als onderwerp: ‘Kijk, mijn digitale wereld‘.
  • Bibliotheek Den Haag bood een vullend mediawijsheidprogramma ‘Ben jij wel mediawijs?!’ met elke dag een ander thema en bekende aanwezige. Thema’s waren fake news, I love robots, catfish, YouTube en de jeugd van tegenwoordig over sociale media.
  • VodafoneZiggo liet 20.000 jongeren kennismaken met het lesprogramma Online Masters om digitale vaardigheden te bevorderen.
  • Een grote groep YouTubers lanceerde de ‘Social Code: YouTube’. In deze code hebben de YouTubers in samenwerking met het Commissariaat voor de Media afspraken vastgelegd die moeten zorgen voor meer transparantie over reclame in hun video’s.
  • 3FM riep tijdens de Week van de Mediawijsheid samen met FunX, NPO3, Club HUB en NOS #onwijs in het leven, om de wereld van moderne media te begrijpen, doorgronden en te beheersen. Met o.a. de Hoe-Goedgelovig-Ben-Jij Quiz.
  • Op 19 november was bij Zapp op NPO 3 de Denktank aflevering ‘Lekker zeggen wat je wilt‘ te zien over vrijheid van meningsuiting (op internet).
  • Ook Schooltv bood tijdens de Week mediawijze tips en materiaal voor zowel basis- als voortgezet onderwijs. Deze zijn verzameld op de Onderwijspagina op weekvandemediawijsheid.nl.
  • Op 17 november zond Het Klokhuis een aflevering uit over verborgen reclame op YouTube.
  • Hoe word je beroemd en hoe is dat? En kan mediawijsheid, waaronder auteursrecht, daarbij helpen? KlasseTV lanceerde een nieuw gratis lespakket hierover. Nieuwsbegrip bood daarnaast een extra les over auteursrecht. Beide zijn mogelijk gemaakt door de Federatie Auteursrechtbelangen.
  • Tumult stuurde twee lesbrieven uit: ‘Wie ben jij volgens internet?’ en ‘Social media? DENK NA’.
  • Het in de Week van de Mediawijsheid gelanceerde jeugdboek ‘WWW.wat?’ geeft een kijkje in hoe het internet is ontstaan, de mogelijkheden, maar ook online gedrag en waar kinderen voor moeten oppassen.
  • NPO Focus schreef een achtergrondartikel over o.a. privacy, online liefde en beïnvloeding.
  • Waarom is aandacht voor mediawijsheid ook in het mbo zo belangrijk, voor zowel student als docent? Het Practoraat Mediawijsheid riep in een video op om van je te laten horen op mbomediawijs.nl.

Bekijk voor een impressie ook de vele tweets die tijdens de campagne geplaatst werden via #WvdM17 en #MediaMasters.

Onderwijsconferentie over digitale geletterdheid

Hoe kunnen we kinderen een hoopvol perspectief bieden in een gedigitaliseerde wereld die niet zonder zorgen is? En welke digitale vaardigheden brengen we ze bij waarmee ze zelf hun toekomst kunnen vormen, in plaats van dat technologie dat voor ze doet? Als afsluiter van de campagne vond in Beeld en Geluid de Onderwijsconferentie Digitale Geletterdheid van Kennisnet plaats, in samenwerking met SLO, Beeld en Geluid en Mediawijzer.net. Tot de sprekers behoorden pedagoog Joop Berding, filosoof Hans Schnitzler, ondernemer Jim Stolze, Hans de Vries (SLO), Lyanca ten Donkelaar (AOC Oost), Berry Nieskens (Cartesius 2), Nadia Demaret en Jeroen Gommers (Vrijeschool Widar) en Remco Pijpers (Kennisnet). Als klapper op de vuurpijl werd deze middag het Handboek Digitale Geletterdheid van Kennisnet gepresenteerd.

» Lees het inhoudelijke verslag van Remco Pijpers
» John Leek schreef een persoonlijk sfeerverslag

MediaMasters Game

Het was weer een spannende competitie: meer dan 165.000 leerlingen in groep 7 en 8 waren dit jaar aangemeld voor de MediaMasters Game. De winnaars werden maandag 27 november bekendgemaakt en zij gaan ervandoor met mooie prijzen. Daarnaast ontving elke leerling die de Game had uitgespeeld een MediaMasters-diploma en de titel ‘MediaMaster’.

Groep 8 van Basisschool Statenkwartier uit Den Haag mag zich de ‘meest mediawijze klas van Nederland’ noemen en mag met de hele klas naar Beeld en Geluid en de studio van The Voice Of Holland. Juf Vivian: “Het was ontzettend leuk om mee te doen aan de Game en te zien hoe betrokken en gemotiveerd de leerlingen waren. Sociale media, vloggen en gamen zijn hot topics in de klas en het was mooi om er op deze manier over te discussiëren en te leren.”

De MediaMasters Game is ook beschikbaar voor kinderen tussen de 10 en 12 jaar oud in het speciaal onderwijs. Groep 8 van De Sterrenkijker uit Uden werd de winnaar van het klassement speciaal onderwijs. Nicole Ranke, leerkracht van groep 8: “In de klas weten we dat kinderen met autisme het vaak lastig vinden om naar elkaar te luisteren, of met elkaar te overleggen. Afgelopen week ging dit echter fantastisch, leerlingen gingen met elkaar in discussie en herkenden situaties die we tijdens het project behandelden direct op het schoolplein. Het was ook opvallend dat kinderen die normaal gesproken moeite hebben om motivatie te vinden voor school door het spel in hun kracht werden gezet en wij als leerkrachten de kinderen konden complimenteren voor hun inzet.”

speciaal onderwijs, MediaMasters

Groep 8 van De Sterrenkijker uit Uden werd de winnaar van het klassement speciaal onderwijs

In het nieuws

De media-aandacht voor de Week van de Mediawijsheid 2017 was groter dan ooit. De highlights:

Bedankt!

Alle (netwerk)partners, deelnemers en andere betrokkenen: heel hartelijk dank! Noteer alvast in de agenda: de volgende Week van de Mediawijsheid is van 16 t/m 23 november 2018. Heb je vragen of wil je weten hoe je als netwerkpartner kun aanhaken? Neem contact op via info@mediawijzer.net. Nog geen netwerkpartner van Mediawijzer.net? Aanmelden kan hier.

Deel dit bericht