Donald Duck Weekblad lanceert speciaal album tijdens Week van de Mediawijsheid

Ter gelegenheid van de Week van de Mediawijsheid heeft Jim van der Weele, redacteur van Donald Duck, op maandag 21 november het album ‘Digiwijs met Donald Duck’ overhandigd aan groep 6, 7 en 8 van OBS Steigereiland in Amsterdam. De redacteur gaf tevens een gastles over ‘digitale wijsheid’, met het speciaal daarvoor ontwikkelde lesmateriaal.

De Week van de Mediawijsheid vraagt jaarlijks aandacht voor het belang van mediawijsheid voor kinderen en jongeren. Dit jaar wordt stilgestaan bij hoe beïnvloeding werkt in een wereld vol media. Rondom dit thema heeft Donald Duck Weekblad in samenwerking met PrimaOnderwijs het speciale album ‘Digiwijs met Donald Duck’ ontwikkeld. Het album is exclusief voor het onderwijs ontwikkeld en is niet in de winkel verkrijgbaar. De eerste druk van 55.000 exemplaren was snel uitverkocht, maar de tweede druk komt er aan.

Veilig navigeren door de digitale wereld

Digiwijs met Donald Duck helpt leerlingen veilig te navigeren door de digitale wereld. De beroemde inwoners van Duckstad nemen de leerlingen in verschillende strips mee op hun avonturen en laten op een vrolijke en (eigen)wijze manier zien wat de gevaren van de online wereld kunnen zijn. “Zo ondervindt Katrien hoe het is om ‘gecatfished’ te worden en brengen de Duckies de eventuele gevolgen van gevaarlijke stunts op een vlog onder de aandacht”, legt Donald Duck redacteur Jim van der Weele uit. Het album Digiwijs met Donald Duck staat vol leuke stripverhalen, tips en puzzels rondom mediawijsheid en is voorzien van een digitale les en een handleiding waarmee leerkrachten digitale vaardigheden onder de aandacht kunnen brengen.

Op OBS Steigereiland wordt dit jaar het thema mediawijsheid bespreekbaar gemaakt met behulp van Digiwijs met Donald Duck. Directeur Ella Duijnker van OBS Steigereiland: “Wij besteden regelmatig aandacht aan het thema, omdat we zien dat onze leerlingen steeds actiever worden met verschillende vormen van media. Met dit Donald Duck album wijzen we niet met de vinger, maar gaan we op een speelse manier om met het thema mediawijsheid”.

Voor de ontwikkeling van Digiwijs met Donald Duck en het bijbehorende lesmateriaal hebben partijen als Mediawijzer.net, SLO, Politie, NTR Schooltv, ECP, De Koninklijke Bibliotheek, T-Mobile en SIDN een bijdrage geleverd. Door digitale kennis en cybersecurity onderdeel te laten uitmaken van het onderwijscurriculum worden kinderen bewust gemaakt van zowel de voordelen als de gevaren van de online wereld. Op deze manier springen de aangesloten partijen samen in de bres voor het thema mediawijsheid in het basisonderwijs.

De Week van de Mediawijsheid duurt nog tot en met vrijdag 25 november. Het album Digiwijs met Donald Duck kost €1,50 en is te bestellen op www.primaonderwijs.nl/donaldduck.

Foto’s: © Twycer / www.twycer.nl

Deel dit bericht