Eerste Grijs en Wijs Mediafestival groot succes

9 november 2019Als start van de Week van de Mediawijsheid vond vandaag het eerste Grijs en Wijs Mediafestival plaats in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum. Met optredens en workshops van Marijke Helwegen, Olga Commandeur, Rob Mes, Petrus en Marga van Praag zijn honderden ouderen een stuk mediawijzer geworden. En een stukje fitter, na de Swipe Gymsessie van Olga Commandeur (Nederland in Beweging, Omroep MAX).

Mary Berkhout, programmadirecteur Netwerk Mediawijsheid en organisator van het festival: “Internet is niet alleen nuttig, ouderen kunnen er ook veel plezier aan beleven. Vaak hebben ze echter koudwatervrees. Daar willen we ze overheen helpen: vandaag is dat goed gelukt.”

Tijdens de Week van de Mediawijsheid worden ruim 200 evenementen georganiseerd die bedoeld zijn om jong en oud te leren over de voor- en nadelen van hun mediagebruik. Dit jaar vinden er veel evenementen plaats die gericht zijn op ouderen.

Eerder publiceerde Netwerk Mediawijsheid onderzoek naar het mediagebruik onder ouderen, samen met de Universiteit Twente, het Nationaal Ouderenfonds, Samsung en SeniorWeb. Opvallende uitkomst was dat het deel van de bevolking dat het meest van internetgebruik kan profiteren er op dit moment het minst profijt van heeft.

Het Grijs en Wijs Mediafestival werd mogelijk gemaakt door Netwerk Mediawijsheid, Samsung, VodafoneZiggo, SeniorWeb, het Nationaal Ouderenfonds, de Bibliotheek, Digisterker, het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Week van de Mediawijsheid 2019: Aan of uit?

In een wereld vol media moeten we constant keuzes maken. Nog even je appjes checken of ga
je vroeg slapen? Laat je je kind alleen op de tablet of lees je samen een boekje? Regel je zelf je
online bankzaken of laat je dat doen door een ander? De Week van de Mediawijsheid 2019 heeft
daarom als thema: ‘Aan of uit?’


Lees hier de volledige rapporten over ‘Ouderen in digitaal Nederland’ die op 14 oktober zijn gepresenteerd en praat op sociale media mee via de hashtag #WvdM en #AanofUit.

Deel dit bericht