Bn’ers en kijkers testen hun kennis met de Mediawijsheidtest

12 november 2018 – Hoe heet het verschijnsel waarbij ouders alles over hun kinderen op social media delen? Welke groep is het meest slachtoffer van ‘cyberbaiting’? En wie kunnen er stiekem meekijken als jij een selfie maakt? Tijdens de nationale ‘Week van de Mediawijsheid’ testen Filemon Wesselink en Sahil Amar Aïssa de kijkers, het publiek en zeven bekende Nederlanders op hun kennis van de online wereld in de Mediawijsheidtest. Zangeres Sabrina Starke, schaatster Irene Schouten, rapper Pepijn Lanen, socialite Koen Kardashian, actrice Anouk Maas en YouTubers Marije Zuurveld en Qucee leggen hun mobieltjes voor één keer aan de kant en gaan de strijd met elkaar aan. Wie is er op de hoogte van alle ins en outs van social media, influencing en cyberveiligheid en mag zichzelf de meest mediawijze persoon van de avond noemen? De Mediawijsheidtest is op dinsdagavond 20 november om 20.25 uur te zien bij BNNVARA op NPO 3.

Filemon Wesselink: ‘Sociale media zijn verschrikkelijk en ook fantastisch. Daarom is het zo’n boeiend onderwerp, waar we eigenlijk heel weinig van weten terwijl we er wel iedere dag mee geconfronteerd worden. Ik heb er zelf een enorme haat-liefde verhouding mee.’

Mediawijsheidtest

Credits: Estera Marysia

Kijkers kunnen live meespelen via de NPO 3-app. Samen met de bekende Nederlanders en het publiek in de studio testen zij hun kennis aan de hand van 25 vragen, verdeeld over 5 categorieën. De kijker met de meeste kennis maakt kans op een relaxte offline trip voor 2 personen naar de Hollandse rimboe. Rust gegarandeerd, want het is geheel wifi-vrij! Tijdens de test zijn techdeskundige Vivianne Bendermacher en ethisch hacker Zawadi Done aanwezig om tips te geven en meer te vertellen over online kansen en risico’s. Ook vertelt Geert Reynders over zijn zoon Tim, die overleed aan de gevolgen van de onder jongeren populaire ‘choking challenge’.

De Mediawijsheidtest is onderdeel van de ‘Week van de Mediawijsheid’ en is tot stand gekomen in samenwerking met Mediawijzer.net. De ‘Week van de Mediawijsheid’ vindt plaats van 16 t/m 23 november en heeft als thema ‘Heb jij het onder de duim?’. Tijdens deze week worden er door het hele land activiteiten georganiseerd om jong en oud meer te leren over alles rondom de digitale wereld.


Bekijk hier een overzicht van al het nieuws rondom de Week van de Mediawijsheid en praat op sociale media mee via de hashtag #WvdM18

Deel dit bericht