11 november 2022 – Hoe verging het de vijf projecten die in in 2022 een stimuleringsbijdrage kregen van Netwerk Mediawijsheid, als onderdeel van de Challenge Samen Sociaal Online? Van een videogame waarmee leerlingen in elkaars bubbel stappen tot een sociaal, digitaal kwartetspel: de vijf initiatieven zetten zich ieder op een eigen manier in voor een sociale online wereld. Ze blikken terug op de lessen die ze leerden tijdens hun project en geven tips aan het netwerk.
Bubbelvanger
De netwerkpartners Prodas Ontdeklab en Luqo dienden samen een game in waarmee kinderen uit groep 7 en 8 in elkaars bubbels stappen en zo spelenderwijs leren over prosociaal gedrag. Prototype 1 van de game ‘Bubbelvanger’ is al gratis te downloaden in de Appstore en Playstore. Dit prototype is alleen geschikt voor de onderbouw en maakt gebruikt van vaste afbeeldingen. De game is nog niet klaar en ze moeten nog een aantal aanpassingen doorvoeren. Dit gaat in samenwerking met de kinderen gebeuren. Ze werken ook nog aan een (bovenbouw)versie waarin je zelf afbeeldingen kunt importeren.
» Lees het hele interview over Bubbelvanger op Netwerkmediawijsheid.nl
Computerheld
Netwerkpartner gro-up buurtwerk dienden samen met Vice Versa Communicatie een aanvraag in voor een E-learning module voor medewerkers in de kinderopvang en buurtwerk. Speciaal om hen klaar te stomen om kinderen te helpen met pro-sociaal gedrag. Met daarnaast onderzoek naar de kennis en vaardigheden van de professionals. Om Project Computerheld zo goed mogelijk neer te gaan zetten is er een kernteam opgezet. Voor het eindresultaat is er nog een beetje geduld nodig.
» Lees het hele interview over Computerheld op Netwerkmediawijsheid.nl
Sociaal digitaal
Netwerkpartners Stichting TienTotZestien.nl en The Soulfirm dienden samen het ‘oer-Nederlandse kwartetspel’ in, dat fysiek én digitaal is te spelen. Het daagt mensen uit om de discussie aan te gaan over gedrag op sociale media. Ze hebben in acht kwartetten, acht emoties in acht stories aan acht sociale media-platformen gekoppeld. Het kwartetspel ‘Sociaal digitaal’ is digitaal te spelen via Kwartool.
» Lees het hele interview over Sociaal digitaal op Netwerkmediawijsheid.nl
In het hoofd van de hacker
Hogeschool Leiden en Middin dienden een voorstel in voor een escape room-spel voor jonge mensen met een licht verstandelijke beperking en hun begeleiders. Met dit spel krijgen begeleiders een tool in handen om in gesprek te komen met cliënten over hun digitale leven. Ze wilden een spel maken dat naast nuttig ook tof is om te spelen en hebben er daarom een spannend bordspel van gemaakt met escape room-elementen erin.
» Lees het hele interview over ‘In het hoofd van de hacker’ op Netwerkmediawijsheid.nl
Expeditie Filterbubbel
Netwerkpartners About Framing en Het Mediateam wilden jongeren een andere leefwereld laten ervaren, waardoor zij zich bewust worden van hun eigen en andere online en offline perspectieven. Door een praktische en visuele ervaring van (mobiele) kamers met ieder verschillende (filter)bubbels, ontstaat er inzicht, begrip en ruimte voor een eerlijk gesprek. Expeditie Filterbubbel is nu te bezoeken in Bibliotheek Neude in Utrecht.
» Lees het hele interview over Expeditie Filterbubbel op Netwerkmediawijsheid.nl
Bekijk hier een overzicht van al het nieuws rondom de Week van de Mediawijsheid en praat op sociale media mee via de hashtag #WvdM en #houhetsociaal.