6 november 2020 – Als Netwerk Mediawijsheid werken we aan een Nederland waarin iedereen mediawijs is, of op weg is dat te worden. Ook – en juíst – in tijden van corona is dit belangrijk. Daarom organiseerde Netwerk Mediawijsheid in het voorjaar de Challenge Nederland Mediawijs 2020. Zes deelnemende initiatieven ontvingen de stimuleringbijdrage van Netwerk Mediawijsheid. Hemmo Bruinenberg van Common Frames was een van de gelukkigen en vertelt over hun online lespakket voor jonge nieuwkomers: Ithaka Media Lab online.
De Challenge Nederland Mediawijs 2020 luidde als volgt: Kom als netwerkpartner(s) met een initiatief waarmee je mensen in deze coronacrisis (en daarna), extra ondersteunt op het gebied van mediawijsheid. Tijdens de Week van de Mediawijsheid worden de gehonoreerde initiatieven gepresenteerd door de deelnemers. De volledige interviews lees je op Mediawijzer.net.
In april 2020 ontving Common Frames de stimuleringsbijdrage, om elementen uit de lessenserie Ithaka Media Lab naar een online omgeving te brengen. Zo kunnen jonge nieuwkomers in Nederland ook in hun thuisomgeving kritisch met media blijven omgaan. Met begeleiding door docenten én ouders, en op een manier die ook de jongeren actief betrekt in het maakproces.
De jury loofde de aanvraag om de kwaliteit van de lessen en dat deze zo goed aanslaan bij de belangrijke doelgroep: nieuwkomers. Het online plaatsen voegt duidelijke waarde toe. In het interview op Mediawijzer.net blikken we terug op het proces – en kijken we vooruit – met Hemmo Bruinenberg van Common Frames.
» Lees het volledige artikel op Mediawijzer.net
Bekijk hier een overzicht van al het nieuws rondom de Week van de Mediawijsheid en praat op sociale media mee via de hashtag #WvdM of #zelfindehand