6 november 2020 – Tijdens de Week van de Mediawijsheid vinden verschillende initiatieven plaats, waaronder de lancering van de Data Detox Kit voor tieners en het theaterproject Data Detox Kids. Met deze materialen kunnen bibliotheken (via scholen) jongeren motiveren om over hun mediagebruik na te denken en hun digitale weerbaarheid te vergroten.
Lees ook de uitgebreide blog op Mediawijzer.net van Jeroen de Boer over de nieuwe Data Detox materialen.
Data Detox Kit voor tieners
De Data Detox Kit is ontwikkeld door Tactical Tech en vertaald door Fers (ism het Fries Bibliotheken Netwerk) en is nu klaar voor gebruik door bibliotheken en scholen. De Kit is prachtig materiaal om bewustwording rondom digitale weerbaarheid te kweken. Het gaat daarbij niet om het minderen van mediagebruik, maar juist over het bewuster mediagebruik.
» Meer informatie over de Data Detox Kit
Data Detox Kids: theaterscript voor en door tieners
Naast de Data Detox Kit wordt ook Data Detox Kids gelanceerd. Samen met een groepje tieners is nagedacht over een manier om de thematiek van online privacy voor leeftijdsgenoten (10 tot 14 jaar) bespreekbaar te maken. Het werd een script voor een theaterstuk en een bijbehorend werkboek. Zo wordt het voor iedereen mogelijk om zelf een uitvoering te realiseren. Denk aan een eindejaar voorstelling op school of een activiteit in de bibliotheek of het jongerencentrum.
» Meer informatie over het theaterscript en het begeleidend werkboek
Data Detox Game
Tijdens de Week van de Mediawijsheid strijden duizenden klassen in de MediaMasters om de titel ‘Meest mediawijze klas van Nederland’. Als onderdeel van de MediaMasters kunnen leerlingen dit jaar weer de Data Detox Game spelen. Met de Data Detox game leren kinderen in de leeftijd 10 tot 14 jaar op een laagdrempelige en leerzame manier over digitale privacy.
» Meer informatie over MediaMasters
Bekijk hier een overzicht van al het nieuws rondom de Week van de Mediawijsheid en praat op sociale media mee via de hashtag #WvdM of #zelfindehand