13 november 2020 – Op deze slotdag van de Week van de Mediawijsheid lanceert Netwerk Mediawijsheid het nieuwe Mediawijsheid Competentiemodel 2021. Programma-directeur Mary Berkhout-Nio en senior adviseur Daniël Lechner presenteren het resultaat en vertellen over het ontwikkelproces én het verschil met het model uit 2012.
In het midden van het Mediawijsheid Competentiemodel 2021 staan wij – de 17,5 miljoen Nederlanders die zich vermaken, sporten, naar school gaan, werken, van hun pensioen genieten, hun hobby uitoefenen, vriendschappen sluiten en verliefd worden in de mediasamenleving van nu. Daaromheen staan twee ringen. In de binnenring staan de acht mediawijsheidcompetenties. In de buitenring staan de tien gebieden waarbinnen mensen concrete uitkomsten kunnen ervaren van hun mediagebruik.
Het Mediawijsheid Competentiemodel
Na acht jaar trouwe dienst was het tijd voor een update van het in het 2012 ontwikkelde Mediawijsheid Competentiemodel. De afgelopen jaren heeft het model een belangrijke bijdrage geleverd aan de professionalisering van het netwerk. Op basis van het model zijn onderzoeken uitgevoerd, meetinstrumenten ontwikkeld en veel nieuwe activiteiten opgestart. Bij evaluaties onder netwerkpartners kwam het Mediawijsheid Competentiemodel steevast als best gewaardeerde product van Netwerk Mediawijsheid naar voren.
Bij een nieuwe missie hoort een nieuw model
Iedereen mediawijs. Dat is sinds 2019 de missie van Netwerk Mediawijsheid. Waar we ons met het vorige model focusten op kinderen en jongeren, richten we ons nu op alle Nederlanders. Bij een nieuwe missie hoort een nieuw competentiemodel. In het nieuwe Mediawijsheid Competentiemodel 2021 vind je acht mediawijsheidcompetenties en tien gebieden waarbinnen Nederlanders tastbare resultaten kunnen boeken met hun mediagebruik. De gebieden zorgen ervoor dat er beter ingespeeld kan worden op de verschillende contexten waarin de doelgroepen zich bevinden.
Startpunt voor nieuwe ontwikkeling
Door de dynamiek in het nieuwe Mediawijsheid Competentiemodel 2021 zijn er talloze combinaties mogelijk van gebieden en competenties. We hopen dat de 1000+ netwerkpartners van Netwerk Mediawijsheid de komende jaren vele nieuwe diensten, materialen en producten zullen gaan ontwikkelen in nieuwe, verrassende combinaties.
» Lees het gehele artikel van Daniël Lechner en Mary Berkhout-Nio op Mediawijzer.net
Bekijk hier een overzicht van al het nieuws rondom de Week van de Mediawijsheid en praat op sociale media mee via de hashtag #WvdM of #zelfindehand