Thema #WvdM19 is bekend: ‘Aan of uit?’

Week van de Mediawijsheid

16 mei 2019 – Netwerk Mediawijsheid organiseert voor de tiende keer de Week van de Mediawijsheid (#WvdM19) om aandacht te vragen voor het belang van mediawijsheid. De campagne vindt dit jaar plaats van 8 tot en met 15 november 2019 en heeft als thema ‘Aan of uit?’. In de aanloop naar de campagne wordt er via deze website meer tips, campagnemateriaal en informatie beschikbaar gesteld.

#Thema: ‘Aan of uit?’

Apparaten zoals je smartphone, tablet en televisie hebben een aan- en uitknop, maar hoe zit dat bij jou? Zit jij aan de knoppen van je mediagebruik? Wanneer sta je ‘aan’ en wanneer ‘uit’?

Veel van ons staan graag ‘aan’. Wanneer we wakker worden scrollen we door het laatste nieuws. We plannen online onze reis voordat we op pad gaan. En de rest van de dag houden we contact met anderen, delen we grappige filmpjes en googelen we naar het antwoord op een dringende vraag.

Maar de tijd vliegt tijdens een avond scrollen op de bank door een tijdlijn vol vage bekenden. En je lichaam geeft signalen af dat altijd aanstaan niet kan: te weinig slaap, last van je nek, slechter wordende ogen. Jezelf ‘uit’ kunnen zetten is ook nodig.

Sommigen van ons staan weer teveel uit en maken onvoldoende gebruik van digitale media. Van het vinden van een nieuwe baan, tot videobellen met de huisarts, tot online leren: slim aanstaan kan je veel opleveren en je leven verrijken.

Tijdens de Week van de Mediawijsheid 2019 (8 t/m 15 november) stellen we jou daarom de vraag: wanneer sta jij aan of uit? En als je eenmaal aanstaat, weet jij dan de mogelijkheden van media volop te benutten en weet je ook de uitknop te vinden?


Bekijk hier een overzicht van al het nieuws rondom de Week van de Mediawijsheid en praat op sociale media mee via de hashtag #WvdM19

Deel dit bericht