Wie gaan er met de titel ‘meest mediawijze klas van Nederland’ vandoor?

17 september 2019Leraren van groep 7 en 8 en van de eerste klas uit het voortgezet onderwijs kunnen zich weer inschrijven voor MediaMasters. MediaMasters is een gratis serious game die kinderen en jongeren een basisniveau (kennis, vaardigheden en houding) geeft op het gebied van mediawijsheid en digitale geletterdheid. Dit schooljaar is de game geïnspireerd op de NPO-serie Hunted. Spelenderwijs maken leerlingen thuis én in de klas kennis met de kansen en de gevaren van media. De klas die de game het best volbrengt en de meeste punten scoort, mag zich de meest mediawijze klas van Nederland noemen. Vorig schooljaar was dit groep 8 van KDBS Het Tangram uit Rotterdam.

MediaMasters kan het hele schooljaar gespeeld worden met als hoogtepunt de landelijke wedstrijd tijdens de Week van de Mediawijsheid van 8 t/m 15 november, waarna ook de winnaars bekend worden gemaakt. Vorig schooljaar was een recordaantal van ruim 180.000 leerlingen aangemeld voor de game.

Inspelen op actuele onderwerpen: wearables, gezichtsherkenning, fraude met game-accounts

Sarah Hijmans is inhoudelijk producent en eindredacteur van het spel. “Het leuke van elk schooljaar een nieuwe editie van MediaMasters produceren, is dat je steeds opnieuw op de actualiteit kunt inspelen. Elke editie stellen we onszelf dan ook de vraag: wat zijn nu de onderwerpen waar 11- en 12-jarigen met hun mediagebruik tegenaan lopen en die belangrijk zijn om aandacht aan te besteden?”, vertelt Hijmans. Dit schooljaar is er onder andere aandacht voor wearables, gezichtsherkenning en fraude met game-accounts.

MediaMasters laat leraren, kinderen, jongeren en ouders kennismaken met en nadenken over actuele onderwerpen. Zo gaat het kennisniveau van iedereen omhoog. Alle vragen en opdrachten zijn redactioneel samengesteld door Netwerk Mediawijsheid in samenwerking met haar netwerkpartners.

Serious game geïnspireerd op NPO-serie Hunted

De vier hoofdrolspelers van MediaMasters worden dit schooljaar uitgedaagd om 24 uur lang anoniem en op één locatie te blijven, terwijl een team van cyberexperts naar hen op zoek gaat. Hierbij is het belangrijk om zo min mogelijk datasporen achter te laten, wat lang niet zo gemakkelijk blijkt te zijn. De karakters in de game en de leerlingen in de klas gaan samen deze challenge aan en worden zich hierdoor bewust dat veel online zijn vaak ook betekent dat je gegevens achterlaat. De game sluit op deze manier ook mooi aan op het thema van de Week van de Mediawijsheid: Aan of uit?”

Extra MediaMissies

Voor alle deelnemende klassen zijn er ná de Week van de Mediawijsheid verdiepende MediaMissies met ieder een eigen thema te spelen, zoals e-sports, programmeren en journalistiek. De inhoud is mede afkomstig van verschillende netwerkpartners, zoals Eye Filmmuseum, Stichting FutureNL, Kidsweek, Rijksmuseum, Schooltv en Beeld en Geluid. Kijk hier voor de volledige netwerkpartnerlijst.

Thema’s MediaMasters 2019/2020

MediaMasters laat leerlingen leren over de volgende thema’s: privacy, online pesten, cybercriminaliteit, journalistiek, nepnieuws & desinformatie, games, computational thinking, sexting & grooming, reclame, WhatsApp & sociale media, informatievaardigheden, techniek & toekomst, beeldtaal, fotograferen & vloggen,en gezondheid & balans.

Week van de Mediawijsheid

De landelijke wedstrijd van MediaMasters wordt gespeeld tijdens de Week van de Mediawijsheid van 8 tot en met 15 november 2019 en is een initiatief van Netwerk Mediawijsheid. Het thema van de #WvdM luidt dit jaar ‘Aan of uit?’. Kijk voor meer informatie op www.weekvandemediawijsheid.nl


Bekijk hier een overzicht van al het nieuws rondom de Week van de Mediawijsheid en praat op sociale media mee via de hashtag #WvdM

Deel dit bericht