12 november 2021 – Verschillende ambassadeurs steunden de Week van de Mediawijsheid. Velen schreven een column of ondersteunen de campagne op hun eigen (sociale media) kanalen. Bekijk alle ambassadeurs en hun bijdrage.
Lale Gül
Lale Gül is schrijfster van het autobiografische roman “Ik ga leven”. Lale heeft sinds de publicatie van haar boek veel te maken gehad met online haat en bedreiging. Desondanks kan ze de online wereld erg waarderen. “Als je leert omgaan met de schaduwkanten van de online wereld, dan kun je genieten van de voordelen.”
Quinn en Aron
Quinn en Aron zijn bekend van TikTok en hebben meer dan een half miljoen volgers. Ondanks hun grote succes krijgen ze ook te maken met online haat. Speciaal voor de Week van de Mediawijsheid hebben ze een TikTok gemaakt.
Burgemeester Marianne Schuurmans
Het valt de Burgemeester van Haarlem, Marianne Schuurmans steeds meer op dat de (anonieme) accounts op sociale media hun ongezouten mening geven over alles en nog wat. En ongezout is hier eigenlijk een understatement. “Ga in debat met elkaar op sociale media maar, let’s agree to disagree. Ga met elkaar in gesprek, maar laat het schelden en al die bedreigingen achterwege. Dat maakt de social media een stuk socialer.”
Ib Haarsma
Ib Haarsma, tot voor kort hoofdredacteur van NH Media, herkent de verharding in online discussies en vindt dat nieuwsmedia hun verantwoordelijk moeten pakken. Stef Snakkers, social-media redactie legt uit hoe NH media die rol vormgeeft.
Kim Dankoor
Kim Dankoor is media expert, oprichter van het mediaplatform KIMBYKIM en vertelt in een videocolumn hoe zij denk over sociale media.
Nico Haasbroek
Nico Haasbroek is journalist en is benieuwd naar jou! Graag bezorgt hij je de dag van je leven tijdens de Week van de Mediawijsheid en hij vertelt hoe hij denkt over mediawijsheid.
Otwin van Dijk
Voor Otwin van Dijk, burgemeester van de gemeente Oude IJsselstreek, biedt sociale media een verrijking. Het biedt mogelijkheiden om op een laagdrempelige manier met burgers in gesprek te gaan, maar hij ervaart ook de keerzijde van de online wereld. Hij vertelt wat er volgens hem nodig is om van de online wereld een leuke plek te maken voor iedereen.
Jan Muller
Jan Muller, directeur Stichting RPO, vertelt hoe het belangrijk het thema Samen Sociaal Online van de Week van de Mediawijsheid voor hem is.