
De Week van de Mediawijsheid is de jaarlijkse bewustwordingscampagne over kritisch en actief omgaan met media. Dit jaar staat de campagne (10 t/m 17 november) in het teken van online (pro)sociaal gedrag. Sluit ook aan en laat zien dat jouw organisatie zich inzet voor een online wereld waarin iedereen zich veilig voelt en een statement tegen geweld maakt.
De campagne is een initiatief van Netwerk Mediawijsheid en door heel Nederland organiseren gemeenten, bibliotheken, onderwijsinstellingen, kenniscentra, onderzoeksbureaus, wijkcentra en buurthuizen, zorg- en welzijnsinstellingen, kunst- en cultuurinstellingen en media diverse activiteiten om mediawijsheid te vergroten.
Samen zeggen we #hierniet
Online kunnen we altijd met elkaar in contact zijn. We delen foto's en filmpjes met elkaar of praten mee over belangrijke onderwerpen. Met een scherm tussen ons in, is een kwetsende reactie snel geplaatst. Op internet kun je alles zeggen wat je wil. Je kan natuurlijk vragen stellen als je ergens aan twijfelt, je mening geven over wat jij belangrijk vindt of een opmerking maken over iemands gedrag.
Maar liefst 70% van de Nederlanders vindt dat we online socialer met elkaar om moeten gaan. Daarom zeggen we tijdens de Week van de Mediawijsheid: #hierniet. Netwerk Mediawijsheid roept bedrijven, gemeenten, bibliotheken, platformen en individuen op om een grens te trekken bij kwetsend gedrag online. Samen kunnen we ervoor zorgen dat je online kunt zeggen wat je denkt – op een respectvolle manier. Zo blijft de online wereld een fijne plek voor iedereen.
Kom je kwetsend gedrag tegen online, zeg dan #hierniet en deel de link naar de website. Daar staat aangegeven waarom je de grens trekt. Ook staat hier informatie over verschillende vormen van kwetsend gedrag en vindt je praktische tips wat je anders kunt doen om het online socialer te maken.
Trek ook de grens
Zeg #hierniet
Sluit je aan bij het initiatief en meld je aan via de website. Hoe meer organisaties dit initiatief onderschrijven, hoe sterker de boodschap. Geef aan dat ook op jullie sociale media pagina's geen ruimte is voor haatspraak, scheldpartijen, dreigementen, kleineren, spam, etc.
Planning
We zijn druk in de voorbereidingen en zijn bijvoorbeeld op het moment de campagnewebsite aan het bouwen. Deze zal in september live zijn. Vanaf dan is het mogelijk om het initiatief te onderschrijven. Tot die tijd kan je ons natuurlijk al wel laten weten wat je plannen zijn richting de Week van de Mediawijsheid, zodat wij hier optimaal aandacht voor kunnen vragen.
Wil je op de hoogte blijven? Klik hier en laat jouw gegevens achter.
Wat kun je doen?
Wat doen wij?
Ondersteuning & advies
Tijdens de Week van de Mediawijsheid bundelen we de kracht van het netwerk door onze partners te activeren. Zij organiseren activiteiten, maken (les)materialen en delen tips en adviezen en zetten hun communicatiekanalen in om de boodschap te verspreiden.
Toolkit
Netwerk Mediawijsheid ontwikkelt een actieve online communicatiecampagne met video’s, inhoudelijke artikelen, tips en een sociale media campagne. Haak ook aan op deze campagne en maak gebruik van de toolkit met kant en klare teksten, afbeeldingen en andere uitingen die door iedereen gebruikt kunnen worden.
Nieuw onderzoek
We voeren onderzoek uit en publiceren de resultaten bij de start van de Week van de Mediawijsheid. Ook laten we ons horen bij de pers en vragen we zo landelijke aandacht.
Wat levert het je op?
- De campagne brengt de urgentie van de thematiek en het handelingsperspectief onder de aandacht van pers en het brede publiek. Hoe meer organisaties een statement maken, hoe sterker de boodschap
- Onderzoek en kennis van partners biedt nieuwe inzichten. Deze inhoudelijke kennis kun je als organisatie inzetten voor eigen doeleinden
- Het logo en de naam van de organisatie wordt op de campagnewebsite geplaatst. Daarmee laat je zien dit thema serieus te nemen en erop te anticiperen
- Het handelingsperspectief wordt aangeboden in jullie social media aanpak
- Een socialere online samenleving
Contactgegevens
Vragen, opmerkingen en wil je gewoon even sparren? Neem dan contact op via campagnes@mediawijzer.net.