Over de Week van de Mediawijsheid

Van 16 tot en met 23 november vindt de Week van de Mediawijsheid 2018 plaats. Het thema luidt: ‘Heb jij het onder de duim?’.

In de loop naar de campagne wordt deze website aangevuld met informatie en materiaal over de campagne.

Heb jij het onder de duim?

Met de opmars van de smartphone is onze duim een machtig instrument geworden. Of we er nu mee scrollen, klikken of swipen: de mogelijkheden zijn eindeloos. Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, met je volgers delen wat je vandaag hebt meegemaakt of op zoek naar een nieuwe date? Je duim regelt het allemaal.

Maar de ene duim is de andere niet, en lang niet iedereen is er even handig mee. Dat is een groeiend probleem. Want of het nu gaat om het doen van je bankzaken, het vinden van een baan of het regelen van je privacyinstellingen: het wordt steeds belangrijker om een bepaalde mate van mediawijsheid in de vingers te hebben. Daarbij hoort ook dat je je bewust bent van wat allemaal nodig is om mee te kunnen komen in een samenleving die steeds digitaler wordt.

Tijdens de komende Week van de Mediawijsheid (16 t/m 23 november 2018) richten we ons op iedereen die wel een helpende hand kan gebruiken. We onderzoeken waaraan je vandaag de dag moet voldoen om jezelf ‘mediawijs’ te kunnen noemen en stellen jong en oud de vraag: ‘Heb jij het onder de duim?’