Over de Week van de Mediawijsheid

Van 16 tot en met 23 november vindt de Week van de Mediawijsheid 2018 plaats. Het thema luidt: ‘Heb jij het onder de duim?’.

Heb jij het onder de duim?

Met de opmars van de smartphone is onze duim een machtig instrument geworden. Of we er nu mee scrollen, klikken of swipen: de mogelijkheden zijn eindeloos. Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, met je volgers delen wat je vandaag hebt meegemaakt of op zoek naar een nieuwe date? Je duim regelt het allemaal.

Maar de ene duim is de andere niet, en lang niet iedereen is er even handig mee. Dat is een groeiend probleem. Want of het nu gaat om het doen van je bankzaken, het vinden van een baan of het regelen van je privacyinstellingen: het wordt steeds belangrijker om een bepaalde mate van mediawijsheid in de vingers te hebben. Daarbij hoort ook dat je je bewust bent van wat allemaal nodig is om mee te kunnen komen in een samenleving die steeds digitaler wordt.

Tijdens de Week van de Mediawijsheid (16 t/m 23 november 2018) richten we ons op iedereen die wel een helpende hand kan gebruiken. We onderzoeken waaraan je vandaag de dag moet voldoen om jezelf ‘mediawijs’ te kunnen noemen en stellen jong en oud de vraag: ‘Heb jij het onder de duim?’


Hoe kan ik meedoen?

Doe mee aan de vele activiteiten

Door het hele land worden activiteiten georganiseerd voor kinderen, jongeren, (groot)ouders en opvoeders.Kijk op de kaart welke activiteiten er bij jou in de buurt plaatsvinden.

Bekijk de kaart

Speel de Mediawijsheidtest

Welke bekende Nederlander mag zich mediawijs noemen? En hoe goed scoor jij?
Kijk en doe mee aan de Mediawijsheidtest op dinsdag 20 november om 20:25 uur bij BNNVARA op NPO 3.

Heb jij het onder de duim?

Hoe mediawijs ben jij? Begrijp jij alles van sociale media, veilig internetten en je smartphone? Met deze laagdrempelige test krijg je inzicht in je valkuilen én kansen.

Ga naar de tips

Tips: zelf aan de
slag

Ga aan de slag met handige tips die je verder helpen op het gebied van sociale media, veiligheid en privacy. Of check de do’s and don’ts online en word digitaal handig(er).

Ga naar de tips

Hoe kan ik meedoen als leraar?

Speel MediaMasters (po)

MediaMasters is een serious game en is het hele jaar te spelen met als hoogtepunt de landelijke wedstrijd tijdens de Week van de Mediawijsheid.

Leraren van groep 7 en 8 kunnen hun klassen aanmelden voor MediaMasters 2018/2019!

Ga naar de website

Tips voor onderwijs

Tijdens de Week van de Mediawijsheid haken netwerkpartners van Mediawijzer.net aan op het thema van de campagne met aanbod en activiteiten.

Bekijk de onderwijspagina voor tips en inspiratie.

Aan de slag met de tips

Hang de campagneposter op

Laat zien dat jouw school meedoet aan de Week van de Mediawijsheid door de campagneposter te bestellen of te downloaden en op te hangen.

Op de achterkant van de poster kun je als klas ook de voortgang van MediaMasters bijhouden met stickers.

Bestel de poster

Hoe kan ik meedoen als professional?

Organiseer een activiteit

Als bibliotheek, kinderopvang, mediacoach of professional kun je meedoen aan de campagne door een activiteit te organiseren en deze op de kaart te plaatsen.

Bekijk het inspiratieoverzicht voor tips.

Plaats een activiteit op de kaart

Gebruik het campagnemateriaal

Print en hang de poster op in bijvoorbeeld de bibliotheek.

Of maak een gepersonaliseerde poster! Download het bestand en vul de lege ruimtes met eigen activiteiten en het logo van jouw organisatie.

Bekijk het campagnemateriaal

Tips voor professionals

De Week van de Mediawijsheid is een uitgelezen moment om jezelf en/of collega’s te professionaliseren.

Volg bijvoorbeeld een workshop, organiseer een mediawijs teamuitje of bereid je materiaal/methodes uit.

Bekijk de tips