Over de Week van de Mediawijsheid

Van 16 tot en met 23 november vond de Week van de Mediawijsheid 2018 plaats. Het thema luidde: ‘Heb jij het onder de duim?’.

Heb jij het onder de duim?

Met de opmars van de smartphone is onze duim een machtig instrument geworden. Of we er nu mee scrollen, klikken of swipen: de mogelijkheden zijn eindeloos.

Maar de ene duim is de andere niet, en lang niet iedereen is er even handig mee. Dat is een groeiend probleem. Want of het nu gaat om het doen van je bankzaken, het vinden van een baan of het regelen van je privacyinstellingen: het wordt steeds belangrijker om een bepaalde mate van mediawijsheid in de vingers te hebben. Daarbij hoort ook dat je je bewust bent van wat allemaal nodig is om mee te kunnen komen in een samenleving die steeds digitaler wordt.

Tijdens de Week van de Mediawijsheid (16 t/m 23 november 2018) richtten we ons op iedereen die wel een helpende hand kon gebruiken en stelden we jong en oud de vraag: ‘Heb jij het onder de duim?’


#WvdM18 ambassadeur Lucas van de Meerendonk (NOS Jeugdjournaal): 

“Ik vind het een enorme eer om dit jaar ambassadeur van de Week van de Mediawijsheid te zijn. Ik kijk er onwijs naar uit en vind het erg belangrijk dat kinderen bewuster met media om leren gaan. De Week van de Mediawijsheid is een super goede start, maar daar moet het niet bij blijven. Er moet zowel thuis als op school over mediawijsheid worden gesproken en actief mee aan de slag worden gegaan.”


Hoe kon ik meedoen?

Doe mee aan de vele activiteiten

Door het hele land werden activiteiten georganiseerd voor kinderen, jongeren, (groot)ouders en opvoeders.Kijk op de kaart welke activiteiten er bij jou in de buurt plaatsvonden.

Bekijk de kaart

Speel en kijk de Mediawijsheidtest

Op 20 november zond BNNVARA op NPO 3 de Mediawijsheidtest uit. Filemon Wesselink en Sahil Amar Aïssa testten jou, het publiek en BN’ers op hun mediakennis.

Speel de test

Heb jij het onder de duim?

Hoe mediawijs ben jij? Begrijp jij alles van sociale media, veilig internetten en je smartphone? Met deze laagdrempelige quiz kreeg je inzicht in je valkuilen én kansen.

Maak de quiz

Tips: zelf aan de
slag

Ging aan de slag met handige tips die je verder helpen op het gebied van sociale media, veiligheid en privacy. Of checkte de do’s and don’ts online en werd digitaal handig(er).

Ga naar de tips

Hoe kon ik meedoen als leraar?

Speel MediaMasters (po)

MediaMasters is een serious game en is het hele jaar te spelen met als hoogtepunt de landelijke wedstrijd tijdens de Week van de Mediawijsheid.

Leerlingen streden tijdens de Week van de Mediawijsheid om de titel ‘Meest mediawijze klas van Nederland’.

Ga naar de website

Tips voor onderwijs

Tijdens de Week van de Mediawijsheid haakten netwerkpartners van Mediawijzer.net aan op het thema van de campagne met aanbod en activiteiten.

Bekijk de onderwijspagina laat je inspireren.

Aan de slag met de tips

Hang de campagneposter op

Je kon laten zien dat jouw school meedeed aan #WvdM18 door de campagneposter te bestellen of te downloaden en op te hangen.

Op de achterkant van de poster kun je de rest van het schooljaar de voort-gang van MediaMasters bijhouden.

Bestel de poster

Hoe kon ik meedoen als professional?

Organiseer een activiteit

Als bibliotheek, kinderopvang, mediacoach of professional kon je meedoen aan de campagne door een activiteit te organiseren en deze op de kaart te plaatsen.

Bekijk het inspiratieoverzicht voor tips.

Bekijk de kaart

Gebruik het campagnemateriaal

Je kon de poster uitprinten en ophangen in bijvoorbeeld de bibliotheek.

Ook kon je dit jaar voor het eerst gebruik maken een gepersonaliseerde poster.

Bekijk het campagnemateriaal

Tips voor professionals

De Week van de Mediawijsheid was een uitgelezen moment om jezelf en/of collega’s te professionaliseren.

Volg bijvoorbeeld een workshop, organiseer een mediawijs teamuitje of bereid je materiaal/methodes uit.

Bekijk de tips