Over de Week van de Mediawijsheid

Van 8 tot en met 15 november is het de Week van de Mediawijsheid 2019. Het thema luidt: ‘Aan of uit?’.

Aan of uit?

In een wereld vol media moeten we constant keuzes maken. Nog even je appjes checken of ga je vroeg slapen? Laat je je kind alleen op de tablet of lees je samen een boekje? Regel je zelf je online bankzaken of laat je dat doen door een ander? De Week van de Mediawijsheid 2019 heeft daarom als thema: Aan of uit?’

Slim aanstaan verrijkt je leven. Denk aan het leren over nieuwe dingen en het vinden van een nieuwe baan. Of videobellen met de huisarts. En ook in contact blijven met je vrienden door het delen van foto’s en het plannen van je reis.

Maar zodra je te veel tijd besteedt aan appen, scrollen en liken, merk je dat je lichaam protesteert of dat de smartphone meer aandacht krijgt dan het eten met je partner of familie. Daarnaast gaan de ontwikkelingen razendsnel en kunnen voor sommige mensen lastig of beangstigend zijn.

Het is steeds belangrijker dat we nadenken over hoe we media inzetten. Hoe helpen apps, chats en digitale tools ons in het leven? En wanneer zit technologie ons juist in de weg?

Ouders, kinderen, opa’s, oma’s, vrienden, buren, verzorgers, leraren, maatschappelijke organisaties, bedrijven en de overheid: laten we van elkaar leren en elkaar helpen. Tijdens de Week van de Mediawijsheid stellen we daarom de vraag: wanneer kies jij om aan of uit te staan?


In 3 stappen meedoen:

1. Organiseer een workshop of bijeenkomst. Of maak materiaal, zoals een lespakket of brochure. In aanloop naar de campagne komt een toolkit beschikbaar

2. Deel je plannen: meld je activiteit alvast aan op de landkaart of mail naar info@mediawijzer.net

3. Spread the word! Deel de datum en het thema en gebruik #WvdM19 in je online communicatie

Image

Dit was de Week van de Mediawijsheid 2018


#WvdM18 ambassadeur Lucas van de Meerendonk (NOS Jeugdjournaal): 

“Ik vind het een enorme eer om dit jaar ambassadeur van de Week van de Mediawijsheid te zijn. Ik kijk er onwijs naar uit en vind het erg belangrijk dat kinderen bewuster met media om leren gaan. De Week van de Mediawijsheid is een super goede start, maar daar moet het niet bij blijven. Er moet zowel thuis als op school over mediawijsheid worden gesproken en actief mee aan de slag worden gegaan.”


Hoe kon ik meedoen?

Doe mee aan de vele activiteiten

Door het hele land werden activiteiten georganiseerd voor kinderen, jongeren, (groot)ouders en opvoeders.Kijk op de kaart welke activiteiten er bij jou in de buurt plaatsvonden.

Bekijk de kaart

Speel en kijk de Mediawijsheidtest

Op 20 november zond BNNVARA op NPO 3 de Mediawijsheidtest uit. Filemon Wesselink en Sahil Amar Aïssa testten jou, het publiek en BN’ers op hun mediakennis.

Speel de test

Heb jij het onder de duim?

Hoe mediawijs ben jij? Begrijp jij alles van sociale media, veilig internetten en je smartphone? Met deze laagdrempelige quiz kreeg je inzicht in je valkuilen én kansen.

Niet meer online

Tips: zelf aan de
slag

Ging aan de slag met handige tips die je verder helpen op het gebied van sociale media, veiligheid en privacy. Of checkte de do’s and don’ts online en werd digitaal handig(er).

Ga naar de tips

Hoe kon ik meedoen als leraar?

Speel MediaMasters (po)

MediaMasters is een serious game en is het hele jaar te spelen met als hoogtepunt de landelijke wedstrijd tijdens de Week van de Mediawijsheid.

Leerlingen streden tijdens de Week van de Mediawijsheid om de titel ‘Meest mediawijze klas van Nederland’.

Ga naar de website

Tips voor onderwijs

Tijdens de Week van de Mediawijsheid haakten netwerkpartners van Mediawijzer.net aan op het thema van de campagne met aanbod en activiteiten.

Bekijk de onderwijspagina laat je inspireren.

Aan de slag met de tips

Hang de campagneposter op

Je kon laten zien dat jouw school meedeed aan #WvdM18 door de campagneposter te bestellen of te downloaden en op te hangen.

Op de achterkant van de poster kun je de rest van het schooljaar de voort-gang van MediaMasters bijhouden.

Bestel de poster

Hoe kon ik meedoen als professional?

Organiseer een activiteit

Als bibliotheek, kinderopvang, mediacoach of professional kon je meedoen aan de campagne door een activiteit te organiseren en deze op de kaart te plaatsen.

Bekijk het inspiratieoverzicht voor tips.

Bekijk de kaart

Gebruik het campagnemateriaal

Je kon de poster uitprinten en ophangen in bijvoorbeeld de bibliotheek.

Ook kon je dit jaar voor het eerst gebruik maken een gepersonaliseerde poster.

Bekijk het campagnemateriaal

Tips voor professionals

De Week van de Mediawijsheid was een uitgelezen moment om jezelf en/of collega’s te professionaliseren.

Volg bijvoorbeeld een workshop, organiseer een mediawijs teamuitje of bereid je materiaal/methodes uit.

Bekijk de tips