Over de Week van de Mediawijsheid

Van 8 tot en met 15 november is het de Week van de Mediawijsheid 2019. Het thema luidt: ‘Aan of uit?’.

Aan of uit?

In een wereld vol media moeten we constant keuzes maken. Nog even je appjes checken of ga je vroeg slapen? Laat je je kind alleen op de tablet of lees je samen een boekje? Regel je zelf je online bankzaken of laat je dat doen door een ander? De Week van de Mediawijsheid 2019 heeft daarom als thema: ‘Aan of uit?’

Slim aanstaan verrijkt je leven. Online leer je over nieuwe dingen of vind je je nieuwe droombaan. Je kunt videobellen met de huisarts of met je grote liefde. Je blijft in contact, door het delen van foto’s óf het plannen van je reis.

Maar zodra je te veel tijd besteedt aan appen, scrollen en liken, merk je dat je lichaam protesteert. Of dat de smartphone meer aandacht krijgt dan het eten met je familie. Daarnaast gaan technologische ontwikkelingen razendsnel, wat voor sommige mensen lastig of beangstigend kan zijn.

Daarom is het steeds belangrijker dat we nadenken over hoe we media inzetten. Hoe helpen apps, chats en digitale tools ons in het leven? En wanneer zit technologie ons juist in de weg? Ouders, kinderen, opa’s, oma’s, vrienden, buren, verzorgers, leraren, maatschappelijke organisaties, bedrijven en de overheid: laten we van elkaar leren en elkaar helpen. Tijdens de Week van de Mediawijsheid stellen we daarom de vraag: wanneer kies jij om aan of uit te staan?


Onderzoeken

Op 14 oktober presenteerde Netwerk Mediawijsheid, Universiteit Twente, SeniorWeb en het Nationaal Ouderenfonds in Nieuwspoort (Den Haag) 3 onderzoeken. Zij onderzochten de oorzaken en gevolgen van digitale ongelijkheid in Nederland, de manier waarop ouderen kijken naar de voor- en nadelen van technologie en de belangrijkste hulpvragen die worden gesteld. Waar en hoe kan de omgeving helpen en wat moet er veranderen in ons land om de digitale drempels te overwinnen?

Lees de onderzoeken



Grijs en Wijs Mediafestival

Een eerste vlog maken als pensionado, een kijkje achter de schermen nemen met mediahelden uit het pre-YouTube tijdperk of verborgen functies op je tablet ontdekken? Tijdens het Grijs en Wijs Mediafestival op 9 november dompelen we ouderen, samen met hun (klein)kind, buurjongen of buurmeisje, onder in de wereld van digitale media. Met presentaties en workshops door experts en bekende vloggers, stands van mediabedrijven waar bezoekers vragen kunnen stellen en tips en tricks van oude en nieuwe mediahelden.

Meer informatie

Activiteiten bij jou in de buurt

Van 8 t/m 15 november organiseren bibliotheken, scholen, zorginstellingen, bejaardentehuizen, buurthuizen en andere organisaties door heel Nederland activiteiten over mediawijsheid. Tijdens deze activiteiten leer je meer over bijvoorbeeld het gebruik van internet, maak je kennis met nieuwe technieken of krijg je tips over hoe jij of je kinderen zo gezond en verantwoord media kunnen gebruiken.
Wil je weten wat er bij jou in de buurt te doen is? Kijk op de kaart.

Bekijk de kaart

Ambassadeur Jan Slagter

De samenleving digitaliseert en heeft een onmiskenbare plek ingenomen in ons dagelijks bestaan. Deze digitalisering vraagt om andere vaardigheden en kennis om mee te blijven doen. Daarnaast biedt het ook kansen om zo nog beter in contact te staan met familie, vrienden en bekenden. Digitaal vaardige ouderen zijn minder eenzaam, onafhankelijker en hebben zelf de regie.