Terug naar overzicht

Lichamelijke gezondheid

Tips voor een betere digitale balans

Bewegen, stilzitten, slapen: je mediagebruik kan er invloed op hebben. Als je de hele dag achter je laptop zit te werken of studeren, neem je misschien niet altijd een wandelpauze. Soms kun je ’s avonds niet stoppen met gamen of appen en heb je de volgende ochtend spijt als de wekker vroeg afgaat. Maar media kunnen je ook juist helpen om gezond te worden of blijven.

Gebruik onderstaande tips om zelf uit te vinden hoe je het beste uit jezelf kunt halen. Dat is voor iedereen anders. Waar voel jíj je goed bij? Je hebt het zelf in de hand.


Aan de slag met tips voor een betere digitale balans

Last van computerogen?

Computerogen is een verzamelnaam voor verschillende oogklachten. Het Oogfonds geeft tips om klachten te voorkomen.

Voorkom computerogen

BETER ACHTER JE SCHERMEN

Beeldschermwerk gebeurt vaak zittend, en langdurig zitten brengt risico’s met zich mee. Zorg daarom voor een gezonde werkplek.

Gebruik checklist BAS

Docter Cloud

Heb jij last van een trigger thumb, tech neck of digital yye strain? Test het bij Docter Cloud. Ook krijg je tips om de klachten te verminderen.

Ga naar Docter Cloud


Ben jij digitaal
in Balans?

Scrollen, liken, appen, swipen, gamen en bingen:
(online) media lijken onlosmakelijk verbonden
met je offline leven. Heb jij het allemaal
onder controle?


Doe de test


Zorg voor genoeg beweging

Vooral in deze tijd werken we veel vanuit huis en komen we niet altijd aan genoeg beweging. Een app zoals Stand Up of de Pomodoro timer kunnen je helpen herinneren om toch voldoende te bewegen.

Doorbreek patronen

Wil je meer bewegen maar weet je niet hoe? Kijk of je bestaande taken kunt aanpassen. Ga eens staand werken door je laptop in de kast te zetten of ga tijdens een telefoon gesprek lekker wandelen.

Smartwatches

Je gezondheid zelf in de gaten houden? Er zijn verschillende smartwatches op de markt die onder andere het aantal stappen, je hartslag en slaapritme in de gaten houden.

Beheer samen de schermtijd van je kind

Met Gametimer maak je samen afspraken over het gebruik van telefoons, tablets en computers en zorg voor een goede digitale balans.

Meer informatie

Schermgebruik, blauw licht en slaap

Wat is de invloed van ons media-gebruik op onze slaap? Bitescience dook voor Mediawijzer.net dieper in dit onderwerp.

Lees de bitefile

Beeldschermgebruik bij kinderen

De telefoon, laptop of tablet zijn voor kinderen belangrijk. Ze onderhouden contact met vrienden en gebruiken het voor school of ontspanning, maar hoe doen ze dit verantwoord.

Lees de tips van opvoeden.nl

Een gezonde lichaams-houding voor kinderen

Voorkom gezondheidsklachten op een latere leeftijd en leer je kind een goede lichaamshouding aan. Geef zelf het goede voorbeeld door voldoende te bewegen.

Lees de tips van opvoeden.nl

Rij MONO

Je smartphone checken in de auto of op de fiets is niet alleen verboden, het is ook gevaarlijk. Een ongeluk zit in een klein hoekje en kan rampzalige gevolgen hebben. Zet daarom je telefoon uit.

Meer informatie