Week van de Mediawijsheid 2022: meer aandacht nodig voor online gedrag

Like en Cancel

Hilversum, 21 juni 2022Uit een recente peiling van Netwerk Mediawijsheid, een netwerk van meer dan duizend organisaties die zich inzetten voor mediawijsheid, blijkt dat bijna tweederde van de Nederlanders wel eens ervaart dat iemand online wordt gekwetst. Netwerk Mediawijsheid liet de peiling naar online kwetsen en buitensluiten uitvoeren in aanloop naar de Week van de Mediawijsheid 2022, de jaarlijkse bewustwordingscampagne over het belang van mediawijsheid voor alle Nederlanders. De resultaten van de peiling benadrukken de urgentie van aandacht voor het stimuleren van prosociaal gedrag online. Het thema van de 13e editie van de Week van de Mediawijsheid stelt dit centraal: ‘Like en Cancel’. De Week van de Mediawijsheid vindt plaats van 4 t/m 11 november 2022 en roept hiermee heel Nederland op om met dit thema aan de slag te gaan.

Peiling naar online kwetsen en buitensluiten

In opdracht van Netwerk Mediawijsheid heeft onderzoeksbureau No Ties onderzoek gedaan naar online kwetsen en buitensluiten. Uit de resultaten blijkt dat bijna tweederde van de Nederlanders wel eens gezien of ervaren heeft dat iemand online werd gekwetst. 46 procent van de mensen zegt zelf wel eens iemand online te hebben buitengesloten. 52 procent spreekt bekenden, familie en vrienden aan op dit online gedrag, waar slechts 21 procent onbekenden hierop aanspreekt. Volgens Esther Rozendaal, universitair hoofddocent Communicatie en Gedragsverandering, is inzicht in effectieve manieren om prosociaal gedrag online te bevorderen hard nodig: “Hoe stimuleer je mensen om online op een respectvolle manier met elkaar om te gaan? En hoe motiveer je bijstanders om anderen aan te spreken op hun online asociale gedrag? De peiling van Netwerk Mediawijsheid laat duidelijk zien dat antwoord op deze vragen hard nodig is”.

Like en Cancel: een thema dat volop leeft in de samenleving

Met het thema ‘Like en Cancel’ snijdt Netwerk Mediawijsheid een actueel thema aan. Met een like geef je een positieve reactie op video’s, berichten en reacties van anderen. Maar niet elke online interactie is leuk. Met de veiligheid van een scherm tussen ons in is een nare reactie zo geplaatst. Een meningsverschil kan leiden tot haatreacties, ruzie of uitsluiting. Ook het actief verdedigen van mensen of ingrijpen bij een ruzie zien we te weinig. “Sociale media zijn razendsnel onderdeel geworden van
ons leven. Helaas loopt het aanpassen van menselijk gedrag aan veranderingen in de technologie altijd flink achter. Samen met ons netwerk van meer dan duizend partners willen we prosociaal gedrag online stimuleren. Er staat immers veel op het spel: van menselijke waarden zoals saamhorigheid en veiligheid tot onze democratie die onder druk komt te staan door online polarisatie
”, aldus Mary Berkhout-Nio, Programmadirecteur van Netwerk Mediawijsheid en organisator van de Week van de Mediawijsheid.

De Week van Mediawijsheid

De Week van de Mediawijsheid die van 4 t/m 11 november plaatsvindt, heeft het doel om prosociaal gedrag online te stimuleren. Tijdens deze week publiceert Netwerk Mediawijsheid het vervolgonderzoek en worden interessante inzichten, goede voorbeelden en handvatten gepresenteerd om bij te dragen aan sociaal gedrag online. Daarbij worden thema’s aangeraakt als inclusiviteit, pesten, uitsluiten, on- en
offline gedrag, empowerment en polarisatie.


Bekijk hier een overzicht van al het nieuws rondom de Week van de Mediawijsheid en praat op sociale media mee via de hashtag #WvdM.

Deel dit bericht