Image
ImageImageImage

Hier niet.
Zullen we dat afspreken?

Met #hierniet willen alle deelnemende partners van Netwerk Mediawijsheid ervoor zorgen dat de online wereld een plek wordt waar je kunt zeggen wat je denkt, op een respectvolle manier.

Interactie vormt het hart van de online beleving. Je kunt met elkaar in contact komen, foto's en filmpjes delen en praten over ieder onderwerp. Je mag zeggen wat je wil, vragen stellen en commentaar of kritiek geven. Moeten we het altijd met elkaar eens zijn? Zeker niet. Maar er zijn grenzen. Haatspraak? Scheldpartijen? Kwetsende opmerkingen, ongepaste 'humor', grensoverschrijdend gedrag – gaat het te ver, zeg dan #hierniet

Wat is online kwetsend gedrag ?

De definitie die we hanteren is:
“Online gedrag dat, bedoeld of onbedoeld, schade berokkent aan een persoon of groep personen en wordt ervaren als aanstootgevend, denigrerend, schadelijk of ongewenst.”
Berichten die hieraan voldoen horen niet thuis op sociale media en kunnen in sommige gevallen zelfs strafbaar zijn. Deze kunnen zonder de plaatser ervan op de hoogte te stellen verwijderd worden en zo’n reactie kan gerapporteerd worden bij het sociale media-kanaal en/of bij de politie.

Wat kan wel?

Er zijn verschillende manieren waarop je in actie kunt komen tegen online kwetsend gedrag. Dat kan direct en publiekelijk, maar ook indirect en anoniem. Je kunt dus altijd iets doen. 

Hier vind je tips om geen omstander, maar een upstander te zijn bij ongewenst gedrag.

Op de campagnewebsite vind je meer informatie over hoe jouw organisatie kan bijdragen aan het initiatief. 

Geef je mening op een respectvolle manier en volg de richtlijnen van de sociale media-kanalen. Hier lees je de gebruiksvoorwaarden van Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Youtube en TikTok.

Onderteken het initiatief


Door dit initiatief te ondertekenen toon je dat jouw organisatie achter het #hierniet-initiatief staat. Geef aan dat ook op jullie sociale media-kanalen geen ruimte is voor haatspraak, scheldpartijen, dreigementen, kleineren, spam en alle andere vormen van ongewenst online gedrag.


Initatief ondertekenen

Deze organisaties zeggen #hierniet:

  • Tilburg University
  • Snap
  • Kijkwijzer
  • VodafoneZiggo
  • Kentalis Talent
  • Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals
  • Hieroo Rotterdam
  • KBS Alfons Ariëns
  • Heide Goris - Praktisch strateeg
  • Tessa de Leede
  • Ik ben mediawijzer
  • Stichting Wikikids
  • Lagendijk Empowering
  • SARV
  • Social Media Impact
  • Schooltv.nl
  • Social Media Wijs
  • ECP|Platform voor de InformatieSamenleving
  • de Bibliotheek Utrecht
  • Patsboem! educatief
  • DeTweetFabriek
  • KB, nationale bibliotheek
  • Het Mediateam
  • Bureau Jeugd en Media
  • Movez Network
  • Theatergroep PlayBack
  • LKCA
  • Studio Social Skills
  • Scribit.Pro
  • Kraak 'm
  • GHL32 ppdcasting
  • Movisie
  • Marloes Jonker Mediacoaching
  • Digiwijzer Nederland
  • Doted Zebra Consultancy
  • Uitgeverij Instruct
  • Rathenau Instituut
  • Thomas van Rest | Marketing, communicatie & projectmanagement
  • Offlimits-Help wanted
  • Faqta
  • Digivaardig in de zorg
  • Mediajungle
  • Verschilmakers Omgaan met Pesten
  • Het Erasmus
  • OBS de Ammers
  • Samen mediawijs
  • Humankind
  • PABO Hogeschool van Amsterdam
  • IKC de Wereld
  • Beeld & Geluid
  • 2e Van der Huchtschool
  • Hoogbegaafdheid Oldenzaal Online
  • Meldknop
  • Kennisnet
  • NICAM
  • Tilt
  • Stichting Vobis
  • Leer Zelf Online
  • Voorlichting op scholen
  • FutureNL
  • DigiReady
  • Prachtgroep Coöperatie u.a.
  • Edux
  • ANNO NU Mediacoaching
  • Kenniscentrum Omgaan met Pesten
  • NHLStenden hogeschool
  • Special Media Awards
  • De Bibliotheek Venlo
  • Stichting Openbaar Basisonderwijs Duin- en Bollenstreek
  • Opleiding Mediacoach (van GO Opleidingen & de KB)
  • Beeldkraken
  • ISI Media
  • Erasmus School of Social and Behavioural Science
  • HUMAN
  • Netwerk Filmeducatie
  • Offlimits
  • Zinspin
  • Veiliginternetten.nl
  • Common Frames
  • A Braveheart Production
  • Jonge Honden
  • Podium
  • BiSC Utrecht
  • DigiConsulent
  • Issuemakers
  • Fers
  • Practoraat Mediawijsheid
  • DOCK
  • media-iq
  • Greenscreenbox by MONOP
  • Rechtdoorzee
  • Free Press Unlimited
  • Vodafone Nederland Foundation
  • Expertisecentrum seksualiteit Rutgers
  • Buro Opvoeding en Onderwijs
  • Stichting Digisterker
  • stichting JOZ
  • de Bibliotheek Eindhoven
  • Nederlands Jeugdinstituut
  • JohannevanKempenMediaCoach

Wie zijn wij

De Week van de Mediawijsheid 2023: #hierniet is een initiatief van Netwerk Mediawijsheid om aandacht te vragen voor het belang van mediawijsheid voor kinderen, ouders, volwassenen, ouderen, leerkrachten en professionals. 

Netwerk Mediawijsheid maakt zich hard voor een Nederland waarin iedereen mediawijs is – of bezig is dat te worden. Want mensen die mediawijs zijn, kunnen zich gemakkelijker en zekerder bewegen in een samenleving waarin (online) media een steeds grotere rol spelen. 

Het netwerk bestaat uit meer dan duizend organisaties die zich inzetten op gebied van mediawijsheid. Dat zijn onder meer bibliotheken, culturele instellingen, mediacoaches, lesmateriaal ontwikkelaars, educatieve uitgeverijen, onderzoeksinstituten, ict-bedrijven, mediaproducenten en -platformen, onderwijsinstellingen en zorg- en welzijnsorganisaties.

Netwerk Mediawijsheid wordt aangestuurd door 5 toonaangevende organisaties op het gebied van mediawijsheid:

Deze vijf organisaties zijn verantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van de activiteitenplannen van het programma. Samen dragen zij zorg voor de organisatie van het programmateam, dat de dagelijkse werkzaamheden binnen het programma coördineert.


ImageImageImage
Image