



Hier niet.
Zullen we dat afspreken?
Met #hierniet willen alle deelnemende partners van Netwerk Mediawijsheid ervoor zorgen dat de online wereld een plek wordt waar je kunt zeggen wat je denkt, op een respectvolle manier.
Interactie vormt het hart van de online beleving. Je kunt met elkaar in contact komen, foto's en filmpjes delen en praten over ieder onderwerp. Je mag zeggen wat je wil, vragen stellen en commentaar of kritiek geven. Moeten we het altijd met elkaar eens zijn? Zeker niet. Maar er zijn grenzen. Haatspraak? Scheldpartijen? Kwetsende opmerkingen, ongepaste 'humor', grensoverschrijdend gedrag – gaat het te ver, zeg dan #hierniet
Wat is online kwetsend gedrag ?
Wat kan wel?
Er zijn verschillende manieren waarop je in actie kunt komen tegen online kwetsend gedrag. Dat kan direct en publiekelijk, maar ook indirect en anoniem. Je kunt dus altijd iets doen.
Hier vind je tips om geen omstander, maar een upstander te zijn bij ongewenst gedrag.
Op de campagnewebsite vind je meer informatie over hoe jouw organisatie kan bijdragen aan het initiatief.
Geef je mening op een respectvolle manier en volg de richtlijnen van de sociale media-kanalen. Hier lees je de gebruiksvoorwaarden van Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Youtube en TikTok.
Onderteken het initiatief
Door dit initiatief te ondertekenen toon je dat jouw organisatie achter het #hierniet-initiatief staat. Geef aan dat ook op jullie sociale media-kanalen geen ruimte is voor haatspraak, scheldpartijen, dreigementen, kleineren, spam en alle andere vormen van ongewenst online gedrag.
Wie zijn wij
De Week van de Mediawijsheid 2023: #hierniet is een initiatief van Netwerk Mediawijsheid om aandacht te vragen voor het belang van mediawijsheid voor kinderen, ouders, volwassenen, ouderen, leerkrachten en professionals.
Netwerk Mediawijsheid maakt zich hard voor een Nederland waarin iedereen mediawijs is – of bezig is dat te worden. Want mensen die mediawijs zijn, kunnen zich gemakkelijker en zekerder bewegen in een samenleving waarin (online) media een steeds grotere rol spelen.
Het netwerk bestaat uit meer dan duizend organisaties die zich inzetten op gebied van mediawijsheid. Dat zijn onder meer bibliotheken, culturele instellingen, mediacoaches, lesmateriaal ontwikkelaars, educatieve uitgeverijen, onderzoeksinstituten, ict-bedrijven, mediaproducenten en -platformen, onderwijsinstellingen en zorg- en welzijnsorganisaties.
Netwerk Mediawijsheid wordt aangestuurd door 5 toonaangevende organisaties op het gebied van mediawijsheid:
- Beeld & Geluid
- ECP | Platform voor de InformatieSamenleving
- Omroep Human
- Kennisnet
- KB, de nationale bibliotheek
Deze vijf organisaties zijn verantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van de activiteitenplannen van het programma. Samen dragen zij zorg voor de organisatie van het programmateam, dat de dagelijkse werkzaamheden binnen het programma coördineert.



