Onderwijs

Aan de slag met mediawijsheid in de klas

Veel scholen zien het als hun opdracht om leerlingen mediawijs te maken. De Week van de Mediawijsheid (5 t/m 12 november) is daarom het uitgelezen moment om extra aandacht te besteden aan het online gedrag en mediagebruik van leerlingen.

Laat je inspireren door onderstaande ideeën, verrijk je kennis, bekijk wat er wordt georganiseerd of bedenk zelf een mediawijze activiteit.

Ik ben werkzaam in het:

MediaMasters | Samen mediawijs in de klas

Netwerk Mediawijsheid

Tijdens de landelijke wedstrijd tijdens de Week van de Mediawijsheid worden duizenden klassen uitgedaagd om de personages uit de game te helpen bij hun spannende mediawijze missie, om zo veel mogelijk bits (punten) te scoren. Er zijn in totaal vijf MediaMissies. Een MediaMissie bestaat uit een spannende filmaflevering, klassikale vragen en opdrachten op het digibord. Thuis kunnen de leerlingen extra bits verdienen door het doen van leuke opdrachten op MediaMasters Extra. De klas die tijdens de landelijke wedstrijd de meeste bits scoort, mag zich de Meest mediawijze klas van Nederland noemen én wint een mooie prijs.

Meer informatie en aanmelden

Digi-doeners

Digi-doeners

Stichting FutureNL

Digi-doener lessen bestaan uit een docentenhandleiding, lesbrief voor de leerlingen en slides voor op het scherm. Ga tijdens de Week van de Mediawijsheid aan de slag met de Digi-doeners: Mijn netwerk, Wees vooral jeselfie! of Rolpatronen in de media.

Bekijk alle Digi-doeners

Lees je digiwijs

Lees je digiwijs

Zwijssen

Hoe leren kinderen nu eigenlijk wat echt en wat nep is in deze digitale samenleving? In de nieuwe boekenserie Lees je digiwijs, schrijven verschillende kinderboekenschrijvers én experts over onderwerpen die bij digitale geletterdheid horen. Geschikt vanaf groep 5.

Meer informatie

Mediawijsheid materiaal op een rij

Mediawijsheid lesmateriaal op een rij

Netwerk Mediawijsheid

Aan de slag met mediawijsheid? Het aanbod is groots. Op de website Mediawijsheid.nl staan diverse dossiers voor scholen, waaronder een handig overzicht van het totale lesaanbod.

Ga naar de website

Mediastages

Mediastages

Hoe worden media in de praktijk gemaakt? In aanloop naar en tijdens de #WvdM worden kinderen uitgedaagd om een mediastage te lopen: een meeloopdag in de media. Zo ervaren kinderen hoe een mediaproductie tot stand komt. Kinderen nemen samen met hun leerkracht of ouders contact op met een mediabedrijf met de vraag of ze daar (een paar uurtjes) stage mogen lopen.

Digitaal opgroeien, een handleiding voor leerkrachten

Digitaal opgroeien, een handleiding voor leerkrachten

veiliginternetten.nl

Wat kun je als leraar doen als een kind foto's en filmpjes zonder goedkeuring deelt, online gepest of gehackt worden. In dit e-book vind je antwoord op verschillende vragen en situaties.

Bekijk het e-book

Social Master

Module Social Master

VodafoneZiggo

Online Masters is een gratis online lesprogramma van VodafoneZiggo. In de module Social Master vind je zowel school- als thuisopdrachten. De focus ligt op bewustwording en zelfreflectie ten aanzien van nepnieuws, bewust gamen, balans zoeken tussen online en offline zijn en de rol van groepsdruk en sociale media. Deze module sluit perfect aan bij de Week van de Mediawijsheid.

Meer informatie

HoeZoMediawijs

HOEZOMEDIAWIJS?

Netwerk Mediawijsheid

HoeZoMediawijs.nl geeft informatie over mediawijsheid voor kinderen en jongeren vanaf 10 jaar. Een handig startpunt voor ouders, opvoeders en leraren om naar door te verwijzen als hulpmiddel bij het leren omgaan met internet en (sociale) media.

Bekijk de website

Under Pressure-game

Doe je digiding! jongeren en de digitale overheid

Stichting Digisterker

Het lesprogramma 'Doe je digiding! Jongeren en de digitale overheid' is een gratis online educatief programma voor vierdejaars vmbo-leerlingen en eerstejaars mbo-studenten. Aan de hand van acht thema’s maken jongeren kennis met digitale overheidsdiensten. Ze leren zelfstandig gebruik te maken van diensten zoals het aanvragen van DigiD, een ID-kaart en zorgtoeslag. Zo ontwikkelen ze kennis en vaardigheden die ze tussen hun 15de en 18de levensjaar (en daarna) hard nodig hebben.

Meer informatie

Under Pressure-game

Digi-doeners

Stichting FutureNL

Digi-doener lessen bestaan uit een docentenhandleiding, lesbrief voor de leerlingen en slides voor op het scherm. Ga tijdens de Week van de Mediawijsheid aan de slag met de Digi-doeners: Niet bereikbaar, gezocht: medestander of Mens, verspreek je niet!

Bekijk alle Digi-doeners

Under Pressure-game

Onderwijsprogramma Under Pressure

Under Pressure

Hoe maak je jongeren (15-21 jaar) weerbaar tegen de schijnbaar onophoudelijke stroom aan online desinformatie? Under Pressure biedt de oplossing! In dit onderwijsprogramma gaan peer educators met jongeren in gesprek over media(gebruik), polarisatie en democratische waarden. Door de innovatieve Under Pressure-game leren zij nepnieuws herkennen. Zo versterken we de constructief-kritische houding van jongeren en proberen we polarisatie te voorkomen.

Meer informatie

Mentorlessen mediawijsheid

Mentorlessen

Bureau Jeugd & Media

Mentorlessen zijn online lessen die mentoren in het VO ondersteunen bij het voeren van gesprekken in de klas, over actuele en relevante onderwerpen rond mediawijsheid die niet binnen het verplichte curriculum vallen. Enerzijds ter preventie, om het veilige leef- en leerklimaat op school te borgen. En anderzijds voor actieve interventie, om dit klimaat bij incidenten te herstellen.

Aan de slag

Social Master

Filmeducatie

Netwerk Filmeducatie

Ga aan de slag met een van de vele lessen van Netwerk Filmeducatie. Kijk  tijdens de Week van de Mediawijsheid films over social media gebruik, zoals: Swipe, Sex ding of #Tagged

Meer informatie

Social Master

Module Social Master

VodafoneZiggo

Online Masters is een gratis online lesprogramma van VodafoneZiggo. In de module Social Master vind je zowel school- als thuisopdrachten. De focus ligt op bewustwording en zelfreflectie ten aanzien van nepnieuws, bewust gamen, balans zoeken tussen online en offline zijn en de rol van groepsdruk en sociale media. Deze module sluit perfect aan bij de Week van de Mediawijsheid.

Meer informatie

Mediawijsheid.nl

Mediawijsheid lesmateriaal op een rij

Netwerk Mediawijsheid

Verder aan de slag met mediawijsheid? Het aanbod is groots. Op de website Mediawijsheid.nl staan diverse dossiers voor scholen, waaronder een handig overzicht van lesaanbod. Schoolleiding en -bestuur vinden er informatie om mediawijsheid een vaste plek binnen de school te geven.

Ga naar de website

MediaMasters

MediaMasters | Samen mediawijs in de klas

Netwerk Mediawijsheid

Tijdens de landelijke wedstrijd in de Week van de Mediawijsheid worden duizenden klassen uitgedaagd om de personages uit de game te helpen bij hun spannende mediawijze missie, om zo veel mogelijk bits (punten) te scoren. Het speciaal onderwijs heeft een eigen eindklassement en de klas die tijdens de landelijke wedstrijd de meeste bits scoort mag zich de Meest mediawijze speciaal onderwijs klas van Nederland noemen én wint een mooie prijs.

De afleveringen van MediaMasters zijn voorzien van ondertiteling, Nederlandse gebarentaal en audiodescriptie.

Meer informatie

Gesprekskaarten

Gewoon Mediawijzer: gesprekskaarten

Stichting Tommie en Charlie & VSO de Ziep

Stichting Tommie en Charlie heeft in samenwering met VSO de Ziep middelen ontwikkeld voor het voortgezet speciaal onderwijs en ouders. Bijvoorbeeld om stapsgewijs te vragen naar ervaringen met media en ideeën over wat jongeren (online) meemaken.

Ga naar de website

Digidoener Ppabo

Digi-doeners voor de pabo

Stichting FutureNL

Een Digi-doener is een les met digitale doe-dingen, gericht op digitale didactiek. Ga tijdens de Week van de Mediawijsheid aan de slag met thema's, zoals: Nepnieuws?!, Emoji's of Cybersave yourself.

Meer informatie

Onder de duim

Lespakket: Onder de duim

Andrieke Thissen en Geerle van der Wijk

Dit lespakket zet studenten (en docenten) aan het denken over de effecten van smartphones en sociale media, zowel binnen als buiten de collegebanken. De twee lessen kunnen ingezet worden tijdens de SLB-uren in het eerste studiejaar van alle hbo-opleidingen. Het volgen van deze lessen draagt bij aan de ontwikkeling van verschillende competenties.

Meer informatie

Under Pressure-game

Onderwijsprogramma Under Pressure

Under Pressure

Hoe maak je jongeren (15-21 jaar) weerbaar tegen de schijnbaar onophoudelijke stroom aan online desinformatie? Under Pressure biedt de oplossing! In dit onderwijsprogramma gaan peer educators met jongeren in gesprek over media(gebruik), polarisatie en democratische waarden. Door de innovatieve Under Pressure-game leren zij nepnieuws herkennen. Zo versterken we de constructief-kritische houding van jongeren en proberen we polarisatie te voorkomen.

Meer informatie

Mbo Mediawijs

Lessenreeks: surveillancekapitalisme

MBO Mediawijs

Besteed jij aandacht aan de Week van de Mediawijsheid in jouw les? Maarten Walet van ROC TOP heeft naar aanleiding van zijn onderzoek bij het Practoraat een lessenreeks over surveillancekapitalisme ontwikkeld.

Bekijk de lessenreeks

Horen, zien & swipen

Horen, Zien & Swipen

Opleiding Creative Business van Saxion Hogeschool

Media: de belangrijkste bron van informatie over de samenleving. Je gebruikt het dagelijks. Daardoor bepalen ze mede jouw kijk op de samenleving. Media zijn overal vertegenwoordigd in ons leven. Films, boeken, documentaires, podcasts en televisieseries zijn gebaseerd op verhalen. Maar welke verhalen die over media gaan, moet je gelezen of gezien hebben? Welke verhalen zijn nu zo belangrijk dat je er eigenlijk niet om heen kunt?

Bekijk de lijst