Onderwijs

Aan de slag met mediawijsheid in de klas

Van 17 tot en met 24 november 2017 vind de Week van de Mediawijsheid plaats. Het thema luidt: Generatie Media: samen mediawijs. Tijdens deze week roepen we docenten, professionals, ouders, kinderen en jongeren op om zowel thuis als in de klas samen in gesprek te gaan over ons online gedrag en mediawijze vaardigheden.

Deze pagina wordt in aanloop naar de campagne aangevuld.


MediaMasters Game 2017

MediaMasters is een gratis interactieve game die scholen een kans biedt om op een toegankelijke en uitdagende manier met media in groep 7 en 8 aan de slag te gaan. Spelenderwijs leren leerlingen meer over de kansen en de gevaren die media bieden.

Het mediawijsheidspel wordt gespeeld tijdens de Week van de Mediawijsheid gedurende één uur per dag. 

Ga naar de website

https://www.weekvandemediawijsheid.nl/mediadebat/

Mediawijsheid lesmateriaal op een rij

Verder aan de slag met mediawijsheid? Het aanbod is groots. Op de website mediawijsheid.nl staan diverse dossiers voor scholen, waaronder een handig overzicht van het totale lesaanbod.

Schoolleiding- en bestuur vinden er informatie om mediawijsheid een vaste plek binnen de school te geven.

Ga naar de website

Digiwijsheid editie Donald Duck

Speciaal voor de bovenbouw van het basisonderwijs werd tijdens de Week van de Mediawijsheid een speciale Donald Duck over digiwijsheid gelanceerd. Deze Donald Duck is exclusief voor scholen ontwikkeld en is niet in de winkel verkrijgbaar. De editie werd o.a. in samenwerking met Mediawijzer.net, ECP | Platform voor de Informatiesamenleving, SLO, Schooltv, SIDN, Apple en T-Mobile gemaakt.

Scholen kunnen het blad nu voorbestellen.

Bestellen

Feit of Fake? Lespakket over auteursrecht

Kinderen hebben regelmatig te maken met auteursrecht. Ze zijn maker, ze maken gebruik van auteursrecht en ze delen foto’s van anderen en van zichzelf met elkaar. KlasseTV biedt in samenwerking met de Federatie Auteursrechtbelangen een gratis lespakket aan voor groep 7 & 8. Kun je alles op internet zomaar overnemen? Hoe zie je het verschil tusen feit en fake?

Lees meer

Mediastages

Hoe worden media in de praktijk gemaakt? In aanloop naar en tijdens de campagne worden kinderen uitgedaagd om een mediastage te lopen: een meeloopdag in de media. Zo ervaren kinderen hoe een mediaproductie tot stand komt. Kinderen nemen samen met hun leerkracht of ouders contact op met een mediabedrijf met de vraag of ze daar (een paar uurtjes) stage mogen lopen.

Mediawijsheid lesmateriaal op een rij

Verder aan de slag met mediawijsheid? Het aanbod is groots. Op de website mediawijsheid.nl staan diverse dossiers voor scholen, waaronder een handig overzicht van het totale lesaanbod.

Schoolleiding- en bestuur vinden er informatie om mediawijsheid een vaste plek binnen de school te geven.

Ga naar de website

Wat voor mediamaker ben jij?

Wanneer film je iemand wel en niet? Hoe ver kan een youtuber gaan die zich laat betalen? En wat doe je met vage berichten in je tijdlijn die misschien niet kloppen? Mediawijst ontwikkelde een methode om in de klas in gesprek te gaan over dit soort vragen. Dat gebeurt aan de hand van filmpjes en een online vragenlijst die vanaf de smartphone wordt ingevuld. Zitten er vooral Morele Mediamakers in de klas? Make My Day Mediamakers? Of juist Me-Myself-and-I types of Mediamijders?

Voor 3,50 euro kun je een inlogcode aanvragen.

Ga naar de website

MediaMasters Game 2017

MediaMasters is een gratis interactieve game die scholen een kans biedt om op een toegankelijke en uitdagende manier met media in groep 7 en 8 aan de slag te gaan. Het mediawijsheidspel wordt gespeeld tijdens de Week van de Mediawijsheid (17 t/m 24 november 2017) en is er ook voor slechthorende en dove kinderen. Leerlingen uit groep 7 en 8 leren over de kansen en de gevaren van media. De game heeft ondertitel en wordt sinds 2016 ondersteund met gebarentaal.

Ga naar de website

Module Echt/onecht voor praktijkonderwijs

Media en manipulatie horen bij elkaar. Films en televisieseries zijn niet alleen nagespeeld, maar ook in het nieuws en in reclames komen beelden en situaties voor die echt lijken, maar het niet zijn. In de module Echt/onecht van Slim, verstandig en handig met media! komen leerlingen in het praktijkonderwijs in aanraking met de begrippen fictie/non fictie en de kracht van de verleiding in reclame-uitingen.

Ga naar de website