Partners

Wie werken er mee aan de Week van de Mediawijsheid?

De Week van de Mediawijsheid is een jaarlijks terugkerende publiekscampagne en een initiatief van Netwerk Mediawijsheid. Bij het netwerk zijn meer dan 1000 organisaties, bedrijven, zelfstandig professionals en instellingen aangesloten, allen actief op het gebied van mediawijsheid. Denk aan ict-bedrijven, bibliotheken, culturele instellingen, mediacoaches, lesmateriaalontwikkelaars, uitgeverijen, onderzoeksinstituten, mediaproducenten en -platformen, onderwijsinstellingen en zorg- en welzijnsorganisaties. Veel media en netwerkpartners werken vanuit hun eigen expertise mee aan de Week van de Mediawijsheid. Bijvoorbeeld als mediapartner, ambassadeur of door middel van MediaMissies in het interactieve spel MediaMasters.

De Week van de Mediawijsheid staat altijd bol van activiteiten door het hele land heen. Vele bibliotheken en netwerkpartners organiseren workshops, bijeenkomsten, trainingen en nog veel meer om aandacht te vragen voor het belang van mediawijsheid voor iedereen.

Deze organisaties dragen bij aan de Week van de Mediawijsheid 2021:

de kernpartners van Netwerk Mediawijsheid, Probiblio, Rijnbrink, Cubiss, Fers, BisC Utrecht, VGN, Amerpoort, Middin, Stichting MEE, STAD, MBO Mediawijs, Hogeschool Windesheim - lectoraat Jeugd & Media, Saxion Hogeschool, Bureau Jeugd en Media, Rathenau Instituut, De Waag, Public Spaces, Alliantie Digitaal Samenleven, Seniorweb, Blossom Books, JOGG, FutureNL, Stichting Digisterker, EOKM, #welovesociety, Eye, Netwerk Filmeducatie, Verschil mag er zijn, VPRO Jeugd, Podium, Mediasmarties, Lagendijk, Empowering, Sociallife.nl, Hoogt On Tour, Samen voor jongeren Amsterdam, Slim met media, KWINK, Team Alert, Nationale Academie voor Media en Maatschappij, TMI, NextGen+, DROG, NTR, About Framing, Myndr, Unravel Publishers, FutureRebelz, KRO - NCRV, SETUP Utrecht, RPO, Gezonde Kinderopvang, CBS, Break in to the box, Digisurfer, Stichting ABC Amersfoort, Mediabite, Nederlands Debat Instituut, CPNB, ABC Amersfoort, Code voor Kinderechten, BiblioNu, BiblioPlus, DOK Delft, Centrum voor jeugd en gezin, GGD, Digivaardig in de zorg, Ik zeg stop, KidzCode, MFC Camminghastins, Berkel enschot, Centre Céramique, Cloudwise, CODA, Cultuurpad, KITE en Servicebureau Onderwijs & Cultuur, Helpwanted.nl, Het Cultuur Gebouw, Tafel van Weesp, Internationale bibliotheekorganisatie IFLA, Tactical Techm Jeugdmedia.netm Loes Twente (GGD), The Glass room, Platform Mediawijsheid Friesland, Radio Rijnmond, Stichting ABC, Level Next online, Willem II, Bits of Freedom, Movisie, SJP, NJI, Rug en Wetenschappelijke Raad, BKB, SCO, Anker Solutions, Hogeschool Rotterdam, Erasmus Universiteit, AMC en bijna 70 lokale bibliotheken.

Over Netwerk Mediawijsheid

Netwerk Mediawijsheid maakt zich hard voor een Nederland waarin iedereen mediawijs is - of bezig is dat te worden. Want mensen die mediawijs zijn, kunnen zich gemakkelijker en zekerder bewegen in een samenleving waarin (online) media een steeds grotere rol spelen.

Netwerk Mediawijsheid is in 2008 als programma opgericht op initiatief van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Met het netwerk als organisatievorm zijn belangrijke mediawijsheidthema’s makkelijker, sneller en creatiever aan te pakken. De kracht van het netwerk ligt in de kennisdeling en samenwerking. Onze gezamenlijke missie is: Iedereen mediawijs.

Netwerk Mediawijsheid wordt aangestuurd door vijf organisaties uit het netwerk:

Websites van Netwerk Mediawijsheid

Mediawijsheid.nl

De publiekswebsite en betrouwbare wegwijzer in veilig en slim gebruik van (digitale) media

Lees meer

HoeZoMediawijs.nl

Jeugdwebsite over leuk, veilig en slim gebruik van (sociale) media voor kinderen en jongeren

Lees meer

NetwerkMediawijsheid.nl

Platform over hoe we als Netwerk Mediawijsheid werken aan een mediawijzer Nederland

Lees meer

isdatechtzo.nl

Toegankelijke wesbite met informatie over de werking en invloed van nepnieuws

Lees meer

MediaMasters

Naast de kernpartners van Netwerk Mediawijsheid dragen de volgende partijen bij aan MediaMasters 2019/2020: Basicly, Beeld en Geluid Den Haag, Beeld en Geluid op school, BeeldKraken, Berengroep, Boox Alive, Cinekid, CODA, CodeCombat, CodeSkillz, Cubiss, De Speld, Delta de Draak, Alliantie Digitaal Samenleven, Digiwijzer, DROG, DTT, Edux, Eye Filmmuseum, Federatie Auteursrechtbelangen, Forum Groningen, Stichting FutureNL, HackShield, HelpWanted, IDFA, Kentalis, Kidsweek, Het Klokhuis, Kraak'm, Kunst Centraal, Maria Genova, MU, Myndr, Nationaal Militair Museum, Nieuws in de klas, Nieuwsbegrip, NxtGen+, Rijksmuseum, Rule the Game, Schooltv, Scribit.pro, The Hmm, TMI academy, Unicef Kinderrechten Film festival, Unicef Kinderrechten Festival, Unicef, VodafoneZiggo, VPRO, VR Learning Lab en Wikikids.

EU logo
Weekvandemediawijsheid.nl wordt mede gefinancierd door de Europese Commissie, als onderdeel van het Better Internet for Kids project.

Ook meedoen aan de Week van de Mediawijsheid? Lees hoe je als professional kunt deelnemen aan de campagne. Heb je vragen en/of opmerkingen? Neem dan contactmet ons op.