Over de campagne

De Week van de Mediawijsheid is de jaarlijkse bewustwordingscampagne over het kritisch en actief omgaan met media. Tijdens de editie van 2023 (10 t/m 17 november 2023) gaan we voor de derde keer op rij aan de slag om sociaal gedrag online te stimuleren. De Week van de Mediawijsheid staat altijd bol van activiteiten door het hele land heen. Vele bibliotheken en netwerkpartners organiseren workshops, bijeenkomsten, trainingen en nog veel meer om aandacht te vragen voor het belang van mediawijsheid voor iedereen.

Week van de Mediawijsheid 2023: #hierniet, waar trek jij de grens?

De #WvdM 2023 gaat over online omgangsvormen. Hoe zorgen we er met z'n allen voor dat de online wereld een fijne, sociale plek wordt? Door jouw grens te bepalen en actie te komen als deze wordt overschreden. Zo maken we ons hard tegen haatspraak, buitensluiten, kwetsende 'humor', dreigementen, scheldpartijen en andere vormen van ongewenst gedrag.

Online zijn we constant met elkaar in contact. Zonder er over na te denken en met een scherm tussen ons in, is ook een kwetsende reactie snel geplaatst. Moeten we het altijd met elkaar eens zijn? Zeker niet. Kritische vragen stellen, commentaar geven of je mening uiten mag en houdt ons als samenleving scherp. Maar er is een grens.

En liefst 70% van de Nederlanders vindt ook dat het anders moet. Daarom zeggen we tijdens de Week van de Mediawijsheid: #hierniet. We roepen bedrijven, gemeenten, bibliotheken, platformen en individuen op om een grens te trekken bij online kwetsend gedrag. Samen kunnen we ervoor zorgen dat je online kunt zeggen wat je denkt – op een respectvolle manier. Zo blijft de online wereld een fijne plek voor iedereen.

Maakt jouw organisatie zich sterk voor het belang van mediawijsheid en een sociale online wereld? Zet je in tijdens de Week van de Mediawijsheid! Bijvoorbeeld door het organiseren van activiteiten voor jong en oud. Heb je aanbod zoals lesmateriaal, onderzoeken, programma's of een dienst over mediawijsheid en online gedrag? Laat het ons weten via [email protected]. Zo kijken we wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Over Netwerk Mediawijsheid

De Week van de Mediawijsheid: #hierniet is een initiatief van Netwerk Mediawijsheid om aandacht te vragen voor het belang van mediawijsheid voor kinderen, ouders, volwassenen, ouderen, leerkrachten en professionals. 

Netwerk Mediawijsheid maakt zich hard voor een Nederland waarin iedereen mediawijs is – of bezig is dat te worden. Want mensen die mediawijs zijn, kunnen zich gemakkelijker en zekerder bewegen in een samenleving waarin (online) media een steeds grotere rol spelen. 

Het netwerk bestaat uit meer dan duizend organisaties die zich inzetten op het gebied van mediawijsheid. Dat zijn onder meer bibliotheken, culturele instellingen, mediacoaches, lesmateriaal ontwikkelaars, educatieve uitgeverijen, onderzoeksinstituten, ict-bedrijven, mediaproducenten en -platformen, onderwijsinstellingen en zorg- en welzijnsorganisaties. Ook op het thema online gedrag zijn vele netwerkpartners al jaren actief.

Netwerk Mediawijsheid wordt aangestuurd door 5 toonaangevende organisaties op het gebied van mediawijsheid:

Deze vijf organisaties zijn verantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van de activiteitenplannen van het programma. Samen dragen zij zorg voor de organisatie van het programmateam, dat de dagelijkse werkzaamheden binnen het programma coördineert.

Websites van Netwerk Mediawijsheid

Mediawijsheid.nl

De publiekswebsite en betrouwbare wegwijzer in veilig en slim gebruik van (digitale) media

Lees meer

HoeZoMediawijs.nl

Jeugdwebsite over leuk, veilig en slim gebruik van (sociale) media voor kinderen en jongeren

Lees meer

NetwerkMediawijsheid.nl

Platform over hoe we als Netwerk Mediawijsheid werken aan een mediawijzer Nederland

Lees meer

isdatechtzo.nl

Toegankelijke wesbite met informatie over de werking en invloed van nepnieuws

Lees meer