Image

Adviezen voor
socialemediabeheerders


Als je actief bent op sociale media krijg je te maken met reacties. Vaak zijn deze positief, maar ook negatieve reacties kunnen de overhand krijgen.

Als beheerder van de pagina kun je de verantwoordelijkheid pakken om hiertegen in actie te komen. Maar hoe doe je dat? Op deze pagina vind je enkele handvatten die je kunnen helpen om te reageren op online kwetsend gedrag.

ImageImageImageImage

Een gedragscode voor de gebruikers van je socialemediapagina’s


Stap 1

Maak een gedragscode waarin je duidelijke regels vastlegt voor de gebruikers van pagina(’s) van je bedrijf of organisatie.

Zorg ervoor dat de leidinggevenden en communicatie-medewerkers van je organisatie de gedragscode kennen en weten wat er in dat licht van hen verwacht wordt. Ontwikkel duidelijke richtlijnen over wat er gebeurt wanneer een gebruiker de gedragscode schendt. Denk vooraf na over wat je zal doen: wanneer worden berichten verwijderd? Wanneer blokkeer je gebruikers die zich niet aan de gedragscode houden?Bepaal met je organisatie waar jullie grens ligt.

Stap 2

Zet de gedragscode op je website en zorg voor een eenvoudige url. Plaats de link naar de gedragscode op alle socialemediakanalen van de organisatie.


Stap 3

Volg de gedragscode en kijk regelmatig of je deze moet aanpassen.

Tips en hulplijnen voor
socialemediabeheerders


Image

Zoek een evenwicht tussen empathie en assertiviteit

Het evenwicht tussen begrip opbrengen en de toon van je bedrijf of organisatie waarborgen is niet altijd makkelijk. Houd in gedachten dat je geen controle hebt over hoe de andere persoon denkt en zoek naar een evenwicht tussen empathie en assertiviteit.

Je rol als socialemedia-beheerder in crisissituaties

Wordt je bedrijf of organisatie met een crisis geconfronteerd? Ontdek waar de pijnpunten, klachten of argumenten liggen en werk samen met je collega’s of leidinggevenden om een antwoord te formuleren. Communiceer eerlijk en transparant over eventuele incidenten en leg uit hoe de situatie is ontstaan.


ImageImageImageImage

Pas je schrijfstijl aan

Je manier van schrijven heeft invloed op mensen. Pas je schrijfstijl aan naar de toon van je bedrijf of organisatie en de kernwaarden. Maar probeer ook wat van je persoonlijkheid toe te voegen, zo kun je vertrouwen opbouwen bij de gebruiker.


Reageer niet op de inhoud

Dit vanuit de gedachte 'wat je aandacht geeft groeit'.

Rapporteer haatberichten

De meeste mensen willen kwetsende berichten liever negeren. Maar de enige manier om haat niet de norm te laten worden, is de berichten te rapporteren. Dit kan op verschillende niveaus:

  • In je eigen bedrijf of organisatie; houd een overzicht bij van kwetsende berichten, zo kan jij bij je leidinggevende rapporteren wat de evoluties en onderwerpen zijn rond haatspraak voor je organisatie.
  • bij de sociale media kanalen: rapporteer haatspraak bij Facebook, Instagram, LinkedIn, Youtube, Snapchat en TikTok.
  • bij meldpunt Helpwanted: voor online grensoverschrijdend gedrag
  • bij aangiftes kun je terecht bij de politie

Neem een pauze of zoek hulp

Commentaren op sociale media opvolgen, kan mentaal vermoeiend zijn. Neem voldoende korte pauzes en neem even afstand wanneer je merkt dat het te veel wordt. Heb je het gevoel dat je het niet meer alleen kan dragen, zoek dan hulp bij gespecialiseerde organisaties. Je kunt terecht bij Meldknop.nl.