Over de Week van de Mediawijsheid

Van 17 tot en met 24 november vond de Week van de Mediawijsheid 2017 plaats. Het thema luidde: Generatie Media: samen mediawijs. Tijdens deze week riepen we docenten, professionals, ouders, kinderen en jongeren op om zowel thuis als in de klas samen in gesprek te gaan over ons online gedrag en mediawijze vaardigheden. Lees hieronder meer over de afgelopen campagne.

Noteer de volgende Week van de Mediawijsheid alvast in de agenda: die vindt plaats van 16 t/m 23 november 2018.

Thema 2017: Generatie Media: samen mediawijs

Voor de generatie jongeren die nu opgroeit, is de aanwezigheid van internet en digitale media vanzelfsprekend. Veel van de vaardigheden die nodig zijn om goed met deze media om te kunnen gaan, doen ze dan ook als vanzelf op. In hun vrije tijd: alleen of met leeftijdsgenootjes. Deze generatie kijkt vaak met veel zelfvertrouwen naar het eigen mediagedrag.

Maar handig met media, maakt nog niet mediawijs. Mediawijsheid gaat tenslotte verder dan een verzameling vaardigheden – dan dingen kunnen. Wie mediawijs is, weet bijvoorbeeld óók hoe je media slim en creatief kan inzetten om je doelen te bereiken. Of hoe je de valkuilen die nu eenmaal bij de gemedialiseerde samenleving komen kijken het beste kunt omzeilen. En de hiervoor benodigde stappen, die zet je niet als vanzelf. Die zet je bewust én samen: met leeftijdsgenootjes, maar ook met ouders en docenten.

En dat is lang niet eenvoudig. Bijvoorbeeld omdat veel scholen nog niet op structurele wijze aandacht aan mediawijsheid besteden. Of omdat ouders en docenten zich te veel beperken tot het opleggen van regels en het wijzen op risico’s – en soms niet goed weten welke mediawijze lessen ze op basis van hun eigen ervaringen en inzichten nog méér te bieden hebben.

Tijdens de Week van de Mediawijsheid 2017 brachten we hier verandering in. Door ouders, docenten en jongeren met elkaar het gesprek over mediawijsheid aan te laten gaan en ze van elkaar te laten leren. We boden samen met onze netwerkpartners de praktische handvatten om dit gesprek te voeren. Zodat de generatie die nu opgroeit de stap kan gaan zetten van ‘Generatie Media’ naar ‘Generatie Mediawijs’.

Hoe doe ik mee?

In de klas

Scholen kunnen ook na de campagneweek met mediawijsheid aan de slag gaan.

Meer informatie

Tips voor opvoeders

Wat moet je als opvoeder weten over mediawijsheid? En wat zijn goede websites over media en opvoeden?

Meer informatie

Voor professionals

Ook professionals konden op diverse manieren aandacht geven aan de Week van de Mediawijsheid.

Meer informatie

In de buurt

Rondom de Week van de Mediawijsheid kon je deelnemen aan een activiteit bij jou in de buurt.

Bekijk de kaart

Tijdens #WvdM17

Voer een Mediawijsheid Debat

Kijk naar het Mediawijsheid Debat of voer het debat in de onderbouw van het middelbaar onderwijs.

Meer informatie

MediaMasters Game 2017

MediaMasters is een crossmediale game voor in de klas. Spelenderwijs maken leerlingen kennis met media.

Ga naar de website

Print de campagneposter

Voor de #WvdM17 was een speciale poster gemaakt om op te hangen bij activiteiten, in de bibliotheek of op school.

Download poster

Sociale media

Volg @MediawijsNL en @Mediawijzer op Twitter voor tips en nieuws over mediawijsheid en de Week van de Mediawijsheid. Of lees alles nog eens na via #WvdM17.

Nieuwe onderzoeken: De digitale generatie heeft nog veel hulp nodig

Jongeren zijn minder digitaal vaardig dan ze zelf denken. De meeste jongeren hebben bijvoorbeeld moeite met het inschatten van betrouwbare informatie, een competentie die van belang is voor het herkennen van nepnieuws. Dat blijkt uit twee complementaire onderzoeken die bij de start van de Week van de Mediawijsheid 2017 werden gelanceerd: de ‘Monitor Jeugd en Media 2017’ van Kennisnet en ‘Vanzelf Mediawijs? 2017’ van Mediawijzer.net. School speelt nu slechts een kleine rol in het bijbrengen van digitale vaardigheden, zo laten de onderzoeken zien.

Lees meer