De Week van de Mediawijsheid
De Week van de Mediawijsheid (4 t/m 11 november 2022) had als thema 'Like en cancel', en ging over het stimuleren van prosociaal gedrag online. De campagne is een initiatief van Netwerk Mediawijsheid en door heel Nederland vonden diverse activiteiten plaats om de mediawijsheid in Nederland te vergroten.
Nieuw onderzoek
Van omstander naar 'upstander'
Digitale mediagebruikers tussen de 16 en 80 jaar komen op sociale media niet voor elkaar op als ze zien dat iemand publiekelijk wordt vernederd, buitengesloten of genegeerd. Terwijl zeventig procent vindt dat we anders met elkaar om moeten gaan online.

Wees geen omstander
Er zijn verschillende manieren waarop je in actie kunt komen tegen kwetsend gedrag online. Dat kan direct en publiekelijk, maar ook indirect en anoniem. Je kunt dus altijd iets doen.

Volg #WvdM op sociale media
Meepraten op sociale media? Gebruik de hashtags #WvdM #houhetsociaal of volg de campagne op de bekende sociale media kanalen.
- Twitter: @iedermediawijs
- Facebook: Iedereen mediawijs
- Instagram: @iedereenmediawijs
- TikTok: @iedermediawijs