De Week van de Mediawijsheid

De Week van de Mediawijsheid (4 t/m 11 november 2022) had als thema 'Like en cancel', en ging over het stimuleren van prosociaal gedrag online. De campagne is een initiatief van Netwerk Mediawijsheid en door heel Nederland vonden diverse activiteiten plaats om de mediawijsheid in Nederland te vergroten.


Nieuw onderzoek

Van omstander naar 'upstander'

Digitale mediagebruikers tussen de 16 en 80 jaar komen op sociale media niet voor elkaar op als ze zien dat iemand publiekelijk wordt vernederd, buitengesloten of genegeerd. Terwijl zeventig procent vindt dat we anders met elkaar om moeten gaan online.

Lees het volledige rapport

Wees geen omstander

Er zijn verschillende manieren waarop je in actie kunt komen tegen kwetsend gedrag online. Dat kan direct en publiekelijk, maar ook indirect en anoniem. Je kunt dus altijd iets doen.

Check wat jij kunt doen


Volg #WvdM op sociale media

Meepraten op sociale media? Gebruik de hashtags #WvdM #houhetsociaal of volg de campagne op de bekende sociale media kanalen.


Aan de slag als professional